Amerikanskt öl tappar stort i Sverige

Den amerikanska storhetstiden för öl i Sverige är slut – åtminstone om man ska tolka Systembolagets försäljningssiffror. De senaste sex åren har försäljningen minskat med drygt fyra miljoner liter, alltså 71 procent. Sämst av allt går det för lagerölen.

År 2016 slog den amerikanska ölförsäljningen på Systembolaget ett all time high med drygt 5,8 miljoner sålda liter. I nästan tio års tid hade då rekord på rekord slagits. Initialt var det framförallt lagerölssegmentet som växte snabbt, men det dröjde inte länge innan, det som Systembolaget kallar för ”specialöl” (och som innefattar i princip allt annat öl utom säsongsöl), tog över. 2012 låg de båda kategorierna nästan jämsides med en försäljning på en dryg miljoner liter vardera. Sedan dess har specialölssegmentet dragit iväg för att toppa sin försäljningskurva med 3,7 miljoner liter år 2020. 

Lagerölssegmentet toppade redan 2015 med en försäljning på 2,5 miljoner liter – att jämföra med fjolårssiffrorna som inte ens når 50 000 liter. Minskningen, som uppgår till hela 98 procent, kan till viss del tillskrivas att volymölen i en växande utsträckning licensbryggs i Europa och därmed får ursprunget ”Internationellt märke”, menar Systembolaget.

– En av anledningarna till det är hållbarhetsaspekten och det är något vi välkomnar under förutsättning att ölen bibehåller stil och kvalitet. Men att få amerikanska bryggerier att byta produktionsplats är inget vi aktivt driver på, säger Teodor Almqvist på Systembolagets presstjänst. 

Bland produkterna som inte längre bryggs i USA finns bland annat Miller Genuin Draft (372 691 liter), Brooklyn lager (246 987 liter), Budweiser (234 188 liter) och Lone Star Lager (26 482 liter). Försäljningssiffrorna avser 2023.

Försäljningstappet för specialöl är inte lika dramatiskt, och kan något tydligare tillskrivas licensbryggningen. Sedan toppen 2020 har försäljningen tappat 58 procent och landade 2023 på cirka 1,5 miljoner liter. På listan över licensbrygd öl finns storsäljare som Brooklyn East IPA (251 585 liter), Lagunitas IPA på flaska och burk (250 749 + 190 479 liter) och Pabst Blue Ribbon (234 188 liter). 

Totalt uppgick fjolårets amerikanska försäljning till 1,6 miljoner liter, den lägsta siffran sedan 2006. Men trots den dalande försäljningen menar Systembolagets inköpare, Katarina Westman, att intresset fortfarande är starkt och att antalet lanseringar ligger stabilt. 

– USA är det ölland, efter Sverige, som vi har flest lanseringar från. Sedan 2019 har vi ökat lanseringarna, men de ligger sedan 2023 nu stabilt. Av de cirka 175 årliga släppen kom i fjol 20 procent från USA, jämfört med cirka 25 procent från Sverige. Intresset är fortfarande starkt hos vissa grupperingar av ölkunder, säger hon.

Dock är det tydligt att flera andra grupperingar, i takt med att kvaliteten på det svensktillverkade ölet blivit bättre, vinner mark. 

– När det gäller IPA så gick USA före och visade vägen för drygt 30-35 år sedan. Idag kan många länder brygga riktigt bra IPA, sett till internationell standard, och utbudet har blivit betydligt större. Öl är en stor dryck i hela världen och har egentligen inte ett specifikt ursprung. Därtill är det fler som dricker öl, så ”ölkunderna” har blivit en mer diversifierad grupp, säger Katarina Westman. 

Vad är den största utmaning för amerikanskt öl i Sverige?

– Det är flera faktorer. Färskheten är förstås en utmaning med tanke på långa transporter och risker för leveransförseningar, något som blev märkbart under pandemin. Därtill har vi den just nu starka amerikanska valutan som har gjort att amerikansk öl har blivit svårare ekonomiskt att arbeta med för våra leverantörer. Andra valutor som euron och det brittiska pundet är också starka valutor som gör importölen dyr, men utmaningarna blir ju än mer påtaglig för amerikansk öl eftersom USA ligger längre bort än flertalet ölländer som vi arbetar med, vilket leder till flera fördyrande transportled.

De mest sålda USA-tillverkade ölen i Sverige, på Systembolaget:

  1. Lagunitas Maximus IPA, 9%, 355 ml – 154 258 liter
  2. Kona Big Wave Ale, 4,4%, 355 ml – 153 089 liter
  3. Sierra Nevada Pale Ale, 5,6%, 355 ml – 147 883
  4. Ballast Point Gru PA, 5,5%, 355 ml – 89 688 liter
  5. Kona Big Wave, 4,4%, 355 ml – 78 726 liter
  6. Stone Del IPA Gluten Fr, 7,7% brk 355 ml – 47 987 liter
  7. Ballast Point Sculpin IPA, 7%, 355 ml – 44 995 liter
  8. AleSmith Brewing Co San Di, 6% brk 355 ml – 40 282 liter
  9. Samuel Adams Winter Lager, 5,6%, 355 – 39 543 liter
  10. Modus Hoperandi IPA, 6,8%, brk 355 ml – 32 277 liter
  11. Pacific Dawn Imp IPA, 9,1%, brk 355 ml – 29 898 liter
  12. Lagunitas IPA, 6,2%, brk 355 ml – 28 727 liter


Systembolagsförsäljning av öl med ursprung USA, 2005–2023. Källa: Systembolaget


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.