Hyllad hemmakrog med ölfokus

Mellan Kinna och Borås, i skogen runt Fritsla, har Johan och Ulrika Arnell startat hemmarestaurangen Håll käft och ät. Restaurangen blev snabbt ett hyllat resmål bland foodies. Till deras meny serveras fler ölpaket än vinpaket, enligt ägarna ett resultat av deras ölintresse – och att den rustika miljön uppmuntrar till ölkonsumtion.

Johan och Ulrika Arnell lämnade trygga yrken inom ekonomi respektive byggbranschen för att följa sin passion för matlagning och gemenskap. Från att ha börjat som ett spontant projekt med grillkvällar för vänner och bekanta, har Håll käft och ät vuxit till ett populärt matställe med gäster som kommer från när och fjärran. Grundtanken är fine dining i en avslappnad miljö, där enkelhet och kvalitet står i fokus. I en intervju i Göteborgs-Posten beskrev Johan konceptet som ”fine dining, men utan pinne i rumpan”.

Restaurangdelen ligger i ett uthus. De 18 platserna är fördelade på ett långbord som ska uppmuntra till avspända samtal inom det egna sällskapet men även med nya bekantskaper. 

Där inne brinner grillarna, Johan tillagar maten och Ulrika serverar. Menyn, som består av fem rätter, byggs till stor del upp kring lokala ingredienser och skiftar med säsongerna. När en ny rätt bärs ut sätts musiken på max, likt ett intro till varje rätt, och sänks därefter snabbt för att följas av en kort presentation av maten.

Till maten serveras belgiskt och lokalproducerat öl, eller vin om man vill ha det. Dock finns en tydlig ölprofil på restaurangen, något som kommer från ägarnas egna ölintresse. 

– Jag har länge haft ett ölintresse, bryggt själv och besökt många bryggerier. Jag trillade in på belgiskt öl då det passar så bra till mycket mat. Det var det vi åt och drack hemma, så det är ingen affärsstrategi utan det föll sig naturligt. Det är personligt för oss, utifrån hur vi är och vad vi gillar så speglas det i ölen vi serverar, säger Johan Arnell.

Engagemanget i öl smittar av sig på gästerna som får välja mellan vinpaket eller ölpaket. Det som sticker ut jämfört med de flesta andra restauranger är att de säljer fler ölpaket än vinpaket. 

– Vi säljer många ölpaket för att vi lyfter det, men det är även mycket kring miljön vi sitter i, det är rustikt, det är grillar och rökar. Det inbjuder mer till att dricka öl jämfört med om man sitter i en fin salong är min gissning.

Varför tror du inte fler restauranger jobbar med öl- och matparningar?

– Restaurangbranschen är präglad av en stark tradition mer än något annat, du kan utbilda dig till sommelier men öl har inte fått den platsen än. Det är tryggt och lätt att hålla fast vid vinpaketet.

Arbetet med ölet har också resulterat i många positiva reaktioner hos personer som normalt inte dricker öl.

– Reaktioner från folk som normalt inte dricker öl är överväldigande positiva. Många förväntar sig olika typer av lager, men blir positivt överraskade och förvånade att komplex öl passar så bra till maten.

Vilken är den mest uppskattade matchningen när det kommer till öl och mat?

– Vi har fått otroligt positiva reaktioner när vi kört en rökt fisk med saison, det har varit en superbra kombination. Sedan funkar det alltid med gott kött och en quadrupel, eller en klassisk dubbel, som blir bra ihop med maillardreaktioner från det grillade köttet.

Namnet ”Håll käft och ät” är en humoristisk blinkning åt Johans barndom och till en tid då man inte nödvändigtvis frågade barn vad de ville ha för mat, och då föräldrar slapp att höra den idag populära frasen ”det där är inte min smak”.

– Mat stod på bordet och även om du inte tyckte om maten så var det ”håll käft och ät”, avslutar Johan Anrell.

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.