Det innebär den sänkta alkoholskatten

Från och med juli 2025 vill regeringen sänka alkoholskatten med upp till 50 procent för Sveriges hantverksbryggerier. Men hur påverkar det egentligen producenter och konsumenter? Det avhandlar Beernews i ett nytt poddavsnitt och en rad artiklar framöver.

Den svenska alkoholpolitiken genomgår sin största förändring på decennier. Nyligen lämnade regeringen in en proposition, som – om den klubbas igenom i riksdagen – ger små oberoende bryggerier lättnader i alkoholskatten. Reformen är efterlängtad av bryggerierna och ska gälla från juli 2025, men frågorna är många: Vad innebär det för branschen och hur kommer det att påverka ölpriserna?

För att kvalificera sig som litet bryggeri ska bryggeriet enligt förslaget vara helt fristående och producera högst tre miljoner liter öl per år. För en majoritet av hantverksbryggerierna, de med en årsproduktion på upp till 500 000 liter, innebär reformen en halvering av alkoholskatten. Därefter minskar rabatten gradvis för större volymer.

– Det här är bland det bästa som hänt för svenska hantverksbryggerier, men det är fortfarande lite oklart exakt hur det kommer att fungera i praktiken, säger Niklas Lundgren, bryggare på Apex Brewing.

Niklas Lundgren lyfter fram att bryggerier som säljer via distributörer kanske inte får samma nytta av reformen.

– För oss säljs majoriteten av ölen via distributören Brill och det är de som hanterar alkoholskatten. Det borde finnas en tydlig lösning för hur skatterabatten ska föras vidare till bryggerier som oss, säger han.

Trots osäkerheterna ser han positivt på att mindre bryggerier får bättre marginaler, något som kan stärka branschens överlevnad.

Parallellt med skattereformen har Tidö-partierna även enats om att införa gårdsförsäljning av öl och vin. Ett förslag som just nu är pausat efter protester från Portugal. EU-kommissionens beslut i frågan har skjutits fram till den 8 januari nästa år.

Centerledaren Muharrem Demirok är en stark förespråkare av gårdsförsäljning, men uttrycker frustration över att förslaget inte är mer långtgående.

– Förslaget är begränsat både i volym och till vem som får sälja. Dessutom krävs utbildande insatser för att få sälja alkoholen. Jag hade gärna sett en enklare modell, där små bryggerier kunde sälja direkt till sina kunder utan onödig byråkrati, säger han.

Niklas Lundgren håller med och ser få fördelar med gårdsförsäljningen för bryggerier som Apex.

– Vi är inte ett bryggeri som tar emot besökare eller bedriver besöksnäring. För oss är förslaget både opraktiskt och ekonomiskt olönsamt, säger han.

Kommer då reformerna att leda till billigare öl eller större tillgänglighet till öl för konsumenterna? Här är åsikterna delade. Niklas Lundgren är skeptisk.

– Jag är livrädd för att vissa producenter kommer använda de nya marginalerna för att sänka priserna. Det skulle starta ett priskrig som skadar hela branschen, säger han.

Muharrem Demirok ser dock båda förändringarna som ett sätt att öka mångfalden och stärka svenska småföretag.

– Det handlar inte om att sänka priserna utan om att skapa bättre förutsättningar för små bryggerier att växa och konkurrera, säger han.

Den största farhågan i debatten om gårdsförsäljning har handlat om risken att Systembolaget faller om förslaget genomförs. Både politiker och bryggeribranschen är överens om att Systembolaget är viktigt att behålla. För politikerna innebär det fortsatt kontroll över prissättning, utbud, marknadsföring och tillgänglighet, medan bryggerierna får tillgång till en väl fungerande lösning för försäljning och distribution, både lokalt och nationellt.

– Systembolaget är ett fantastiskt verktyg för att nå ut med våra produkter. Det ger oss möjligheten att konkurrera på lika villkor, säger Niklas Lundgren.

Muharrem Demirok är också tydlig med att han inte tror att reformen hotar Systembolagets monopol.

– Det här är en justering som stärker småproducenter utan att undergräva Systembolagets roll. Jag ser det som ett steg mot en modernare alkoholpolitik.

Reformen välkomnas av många, men kritiska röster menar att skattelättnaderna borde omfatta fler småföretag. Samtidigt kvarstår många frågor om hur systemet kommer att fungera i praktiken och vilka följder det kommer få för ölbranschen.

 

Vill du höra mer om ämnet? Beernews skribenter Petur Olafsson och Tobias Janius går på djupet i podden Beernews Deluxe som finns att lyssna på för alla som är medlemmar i Beernews Patreon.

I det senaste avsnittet pratar de med Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok och Niklas Lundgren från Apex Brewing om reformens framtid och dess påverkan på branschen. Missa inte!

Bli medlem på patreon.com/beernews.