Ölprofil rasar mot Carlsbergs caskslakt

Få vet att Carlsberg, genom bolaget Carlsberg Marston’s Brewing Co (CMBC), är världens största producent av cask ales. Det då de köpt upp bryggerier som i sin tur gör mycket cask ales. Men som i de flesta stora bryggeriaffärer leder uppköp till effektiviseringar och att ölmärken läggs ner. Nu senast läggs ytterligare åtta caskmärken på ölhistoriens skräphög. 

CMBC:s behandling av sin caskportfölj uppmärksammades nyligen av den hyllade brittiske ölskribenten och ölboksförfattaren Pete Brown. På sin inflytelserika blogg skräder han inte orden i en krönika där han frågar sig varför världens största producent av cask ale hatar cask ale så mycket, för att därefter ställa den kritiska frågan om Carlsberg är kroniska lögnare eller bara är kassa på att sköta sitt jobb. 

Bakgrunden till utspelet är att Carlsberg Marston i början av oktober att de skulle stänga ner Banks’s Brewery i Wolverhampton. Knappt två månader efter beskedet står det klart att Carlsberg Marston lägger ner elva ölmärken, åtta av dem är cask-märken och flera av dem skulle enligt CMBC fortsätta tillverkas, då ambitionen var att ”etablera Marston’s Brewery i Burton som det nationella centret för craft beer och traditionell öl i Storbritannien.” 

Varumärkena som nu försvinner är:
• Banks’s Mild (cask)
• Banks’s Sunbeam (cask)
• Bombardier (keg)

• Eagle IPA (cask)

• Jennings Cumberland Ale (cask)
• Mansfield Dark Smooth (keg)
• Mansfield Original Bitter (keg)
• Marston’s Old Empire (cask)
• Marston’s 61 Deep (cask)

• Ringwood Boondoggle (cask)

• Ringwood Old Thumper (cask)

Pete Brown är kritisk till att den här typen av agerande ständigt upprepar sig. Att Carlsberg Marston och andra storbryggerier köper upp mindre bryggerier och varumärken med löften att man ska satsa på bryggeriet/varumärket, för att kort därefter lägga ner dem, i många fall utan att ha satsat någonting kommersiellt eller markandsföringsmässigt. Och att storbryggerierna i dessa fall direkt skyller på marknaden, på konkurrenter eller på konsumenterna. Pete Brown menar att om någon har en möjlighet att påverka marknaden av cask ales så är det Carlsberg Marston:

“Det är ju inte som att de skulle kunna – tja, jag vet inte – lägga något marknadsföringsstöd bakom sina cask-ölvarumärken, eller gå med i någon av branschkampanjerna för att främja cask, eller ens lägga upp en enda jäkla bild på en cask ale på sin företagswebbplats eller något sånt. Nej då. Som Storbritanniens, och därmed världens, största bryggare av cask ale stod de fullständigt maktlösa inför dess nedgång”, skriver han.

Pete Brown avslutar retoriskt:

“Försöker Carlsberg Marston medvetet förstöra den brittiska cask ale-marknaden? Självklart skulle de säga nej, om de någonsin skulle orka kommentera situationen. Men om de verkligen försökte döda cask ale, vad skulle de göra annorlunda jämfört med vad de redan gjort hittills i år?”

Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.