Det tror ölbranschen om framtiden

BEERNEWS TRENDRAPPORT DEL 1: Det har inte saknats utmaningar för den svenska ölnäringen, under ett år som präglats av osäkerhet och återhållsamhet. Inför 2025 tycks dock en försiktig optimism spira i Ölsverige. Beernews har bett 15 ölröster säga sitt om året som gick, och om det som står inför dörren.

“Vi växer nu tvåsiffrigt inom samtliga affärsområden”
– Henok Fentie, Omnipollo – bryggeri i Stockholm.

“Vi gick in i 2024 med försiktig optimism efter pandemin och den påföljande hyperinflationen – det var en form av ”höghöjdsträning” som verkligen gett resultat i år. Vi växer nu tvåsiffrigt inom samtliga affärsområden. Branschen har mognat, och konsumenterna med den. Den största känslan just nu är att en överväldigande majoritet av allt vi gör måste klaffa – bästa råvara, bästa process, färskhet genom rätt lagerhantering och logistik. Det har blivit tuffare för bryggerierna, men för konsumenterna är det en vinst.

Satsningen på och öppningen av Omnipollo Kyrka drivs av vår vilja att göra ohälsosamt ambitiös humlig öl, och den resan kommer vi att fortsätta på också nästa år. Ett annat uttalat mål för 2025 är att utveckla fler spännande alkoholfria alternativ. Vi har dubblat vår försäljning av alkoholfria öl de senaste två åren, och det är vår snabbast växande kategori. Vi kommer även att jobba vidare med ekologiska råvaror. Det är godare och bättre för planeten.”

Under 2024 bryggde Omnipollo cirka 750 000 liter i Omnipollo Kyrka, samt cirka 750 000 liter på kontrakt, bland annat i Göteborg, Belgien och USA. Företaget har idag 50 anställda. 

 

“Hantverksöl skulle behöva ett nytt schvung”
– Nils Hultkrantz, Stigbergets Bryggeri – bryggeri i Göteborg.

“Året började skakigt, det kändes som att alla kort var i luften och att man inte visste vart något skulle ta vägen. Sett till det har året varit jätteframgångsrikt. Vi har gjort ett positivt resultat och har till och med börjat åka på några få ölfestivaler, också internationella, igen. Det kändes väldigt långt bort när vi behövde säga upp 30 procent av personalen för ett drygt år sedan. En stor nyckel är att vi lyckats vända bryggeriet på Ringön till något positivt med det nya varumärket Ringu, festivalerna och öppningen av sommarrestaurangen.  

Fortfarande är känslan att det är mycket som rör på sig och att man inte kan lita på någonting. Mycket energi går åt till att vara på tårna och förstå vad som händer och hur det fungerar. Förhoppningsvis blir det mindre oro under nästa år och att vi istället kan fokusera på att växa lugnt och sansat på detta stormiga hav. Kvalitet, stabilitet och att göra det som vi tycker att vi är bra på är centralt. Differentierad alkoholskatt blir en jättegrej, med en skattereduktion på 20 procent kommer vi att tina upp. Men frågan är vart vi har marknaden? Hantverksöl skulle behöva ett nytt schvung – som när new england-ipan kom. Något som alla blir intresserade av och som gör att marknadsförutsättningarna förändras och blir hett igen. Men det är kanske önsketänkande.”

Under 2024 bryggde Stigbergets cirka 1,3 miljoner liter i stora bryggeriet på Blomstergatan och 50 000 liter på Ringön. Företaget har idag 25 heltidsanställda. 

 

“Vi har insett hur stor konkurrensen är inom lageröl”
– Hedda Spendrup, Omaka – bryggeri Stockholm.

“Året har varit både positivt och negativt. Vi hade en tuff start i restaurangen efter sommaren men bryggeriet har gått toppen. Andra restauranger verkar verkligen uppskatta vår öl och vi har fått många nya kunder.

Under året har vi haft stora problem med tappningen på Omaka, det har skapat frustration och förseningar. Vi har lärt oss mycket av det och jobbar för att hitta en lösning som är mer stabil. Vi har även insett hur stor konkurrensen är inom lageröl, även i premiumklassen, och hur svårt det är att hålla en sådan listning. Betong, som vi lanserade, sålde som smör en period för att sen störtdyka och försvinna helt ur sortimentet.

Nästa år satsar vi mycket på färsköl/kellerbier. Det verkar finnas en stor efterfrågan hos våra kunder för det. Vi har också en förhoppning om att lansera vårt första alkoholfria öl.”

Omaka är ett helägt dotterbolag till Spendrups som under 2024 producerade cirka 220 000 liter öl. Bryggeriet och restaurangen har tillsammans 23 heltidsanställda.  

 

“Det är en spännande, utvecklande och utmanande tid”
– Gustaf Ahlin, This is How/Bryggverket – bryggerier i Piteå / Umeå.

“På This is How gör vi vårt bästa år litermässigt någonsin. Det är kul att se att vi i en utmanande tid fortsätter att växa. Bryggverket ser ut att trenda likvärdigt med 2023 i antal liter vilket vi anser är bra så som marknaden ser ut just nu.

Båda bryggerierna följer samma mönster med en något minskad Systembolagsförsäljning, men vi har däremot tagit nya marknader på restaurang. Det är en spännande, utvecklande och utmanande tid med stort fokus på försäljning, men där det också är viktigt att hitta rätt produkt som passar in på restaurang. 

Det är tydligt att folk är mer priskänsliga än vad de tidigare varit, framför allt när man står i butiken. Vi tror och hoppas mycket på att politiska beslut nästa år ska hjälpa branschen att bli investeringsstark igen, så att vi kan fortsätta resan framåt.”

Under 2024 bryggde This is How cirka 185 000 liter öl och Bryggverket 125 000  liter. Tillsammans är de cirka 6,5 heltidsanställda. 

 

“Vi ser en växande efterfrågan på våra experimentella ölsorter”
– Chad Paton, Elmeleven – bryggeri i Malmö. 

“Året för oss har varit ett blandat år, på vissa sätt tufft, men också mycket positivt. Den största förändringen är hur vi har jobbat med olika ölsorter. Tidigare hade Elmeleven-varumärket endast smoothie-sours, men nu kör vi även hazy IPA:s och imperial stouts. Vi har satsat jättemycket energi på utveckling av våra öl, och en av våra största framgångar är våra nya imperial melt-stouts, en väldigt tjock stout som nästan påminner om en milkshake, och som vi är superstolta över.

Vi har precis som andra svenska bryggerier haft det kämpigt med lågkonjunkturen, men är ändå nöjda med hur året har gått. Under 2025 hoppas vi på att  kunna göra en del satsningar i produktionen för att växa ytterligare. Vi har en hel del roliga festivaler och events inbokade, och vi ser en växande efterfrågan på våra experimentella ölsorter. Framöver blir det mycket fokus på att fortsätta utveckla våra öl, koncept och processer.”

Under 2024 producerade Elmeleven cirka 60 000 liter och bryggeriet drivs av två personer.

 

“Grundhälsan är det viktigaste för gott öl”
– Anna Claesson, Fermenterarna – bryggeri i Göteborg.

“För oss har året varit väldigt speciellt på många sätt. Under 2023 tampades vi en del med psykisk ohälsa och var tvungna att ta ett steg tillbaka, se över vår verksamhet och fundera över hur vi skulle kunna jobba för att värna om vår hälsa. Vi är trots allt bara två personer som har kört på som galningar i många år. Det har resulterat i att vi 2024 haft stort fokus på ”endast” produktionen, för att skapa ett så effektivt arbetssätt som möjligt, och att ta ledigt – när vi kan.

Nu blickar vi framåt med en skön insikt i att grundhälsan för oss som arbetar med det här, är det absolut viktigaste för att leverera ett gott arbete och öl. Låter så självklart, men ack så svårt, när man har tusen saker att göra. Kommande år finns förhoppningar att göra mer kreativa och roliga saker, fler möten med öldrickare, att brygga mer experimentiella öl i bryggeriet och umgås med branschkollegor. Samtidigt som vi ska lägga band på oss för att skapa en mer hållbar framtid och ett stabilare företagande. Så även kommande år kommer att kantas av sökandet efter en balans i allt jobb som vi, ändå tacksamt nog, står inför 2025.”

Under 2024 paketerade Fermenterarna, som drivs av två personer, 113 000 liter öl.

 

“Alla kan göra mer för en hållbar produktion”
– Anders Wikén, Oppigårds Bryggeri – bryggeri i Ingvallsbenning.  

“Oppigårds har haft ett intressant år, präglat av både utmaningar och möjligheter. Precis som för de flesta i branschen har stigande råvarupriser och energikostnader krävt innovation och effektivitet i produktionen. Samtidigt upplever vi en prispress till stor del är driven av Systembolaget där öl till lägre pris efterfrågas allt oftare i deras offerförfrågningsförfarande.

Under året tog vi en chansning och konverterade två av våra produkter från flaska till burk. Sett i efterhand var det ett lyckosamt beslut då försäljningen för dessa ökat signifikant på kort tid.

Ett område som fortsätter att vara centralt för oss är våra satsningar på hållbar produktion. Som ett av få bryggerier i Sverige med eget reningsverk belastar vi vår omgivning 100 gånger mindre per liter producerad öl än några av de största aktörerna i branschen. Alla kan dock göra mer för en mer hållbar miljö och vi ser nu bland annat över energioptimering och transportlösningar som ett steg i detta – men även för att kunna möta både kundförväntningar och framtidens krav.

I övrigt fortsätter vi vårt enträgna arbete för förbättrad produktkvalitet på vår öl. Det har, tillsammans med kapacitetsökningar, varit Oppigårds huvudfokus från första stund, och gör att vi kan säkerställa en hög lägstanivå.

Oppigårds Bryggeri producerade under 2024 cirka 1 500 000 liter öl och är idag 18 anställda. 

 

“Vi satsar stort på förnybar energi”
– Cornelia Dunge, Åbro bryggeri.

“Vi har haft ett väldigt bra år bortsett från att vår export inte har återhämtat sig från effekten av Covid-19. Vi har haft många nya lanseringar på Systembolaget och utvecklat vårt sortiment, vilket alltid är lika kul.

Som familjeägt företag har man ett långsiktigt ägande och ansvar, vilket betyder att vi i varje stund har en vilja och ett ansvar att göra det absolut bästa för en hållbar framtid. Vi satsar stort på förnybar energi och under året som har varit väldigt turbulent på energimarknaden har vi försökt undvika elbristen för att föregå både våra egna och miljöns behov. Vi har bland annat investerat i vätgasproduktion för framtida drift av vår fordonsflotta som vi hoppas på ska vara klar i maj 2025. Vår produktportfölj har utökats vilket ställer högre krav på vår maskinpark och flexibilitet i produktionen för att kunna möta kundernas behov. 

Under 2025 har vi ett generationsskifte att se fram emot och vi kommer att jobba hårt för att utveckla vårt bryggeri ytterligare. Framåt fortsätter vi även att satsa på att utveckla vårt sortiment och våra varumärken, speciellt när det kommer till alkoholfria produkter.”

Under 2024 bryggde Åbro bryggeri ungefär 76,5 miljoner liter öl vilket gör dem till det tredje största bryggeriet i Sverige. Sammanlagt jobbar 240 personer här. 

 

“Vi bryggerier måste bli bättre på att förmedla våra mjuka värden”
– Tim Persson, Klackabackens bryggeri – bryggeri Kristianstad.

“För vår del har det varit ett spännande år där mycket handlat om att sätta formerna för vårt nya samarbete med Åhus Bryggeri – där vi som producerande bryggeri ingår ett djuplodat samarbete med ett bryggeri som satsat mer på egna restauranger och krogar. Det ger oss ett fönster och möjligheter att ta ut svängarna i mindre provbryggningar, samtidigt som vi ökar produktionen och får en högre beläggningsgrad som minskar overheadkostnaden per producerad liter. Det är dock en stor omställning, vi har en lång väg kvar och en massa nya idéer som ska bli verklighet innan vi kan sammanfatta vad samarbetet kommer att ge i helhet. Men än så länge är det väldigt lovande, och enligt mig är kollektivt en väg framåt, för att vi ska kunna behålla så många fina varumärken som möjligt i landet.

2025 kommer vi satsa vidare på att försöka strömlinjeforma produktionen och våra resurser ännu mer för att jaga lönsamhet, som alla i branschen sliter med. Vi ser även fram emot ett lite mer normalt år utan höga räntehöjningar och ökade kostnader som förhoppningsvis gör att folk vågar välja en bättre produkt trots ett lite högre pris.

För branschen i stort så ser jag nog både upp- och nedsidor framöver, där jag tror att de politiska beslut som fattats, och delvis även det minskade antalet bryggerier, kommer att tala för en uppgång av branschen. Negativt är den nedåtgående trenden vad gäller lokalt producerad dryck till ett högre pris. Förhoppningsvis har det till stor del berott på ekonomin i landet, men jag tror också att vi som bryggerier behöver bli ännu bättre på att förmedla våra mjuka värden och berätta om alla fördelar som finns med att välja öl från ett mindre bryggeri.”

Klackabacken Bryggeri och Åhus Bryggeri bryggde under 2024 tillsammans cirka 120 000 liter öl och 70 000 liter alkoholfria produkter. I bryggeriet är de 3,5 anställda. 

 

“Övergången till burk en succé”
– Jonny Warg, Barlingbo Bryggeri – ett bryggeri på Gotland.

“Barlingbo Bryggeri har under 2024 haft ett utmanande år, där vi fokuserat på att få efterfrågan och produkterna att gå “hand i hand”. Året präglades av ett stort arbete med att driftsätta Galgbacken IPA på burk, vilket har visat sig vara ett geneomtänkt drag och succén fortsätter med ökad försäljningstakt av produkten. Även vår glutenfria produkt, Slåttarns Emmerlager, som sätter kulturspannmålet i fokus, börjar ta plats på marknaden – ett öl som stegvis blivit populärt bland våra glutenfria kunder men också övriga ölfantaster. 

Vår ambition är att under kommande år utöka burkurvalet av våra produkter, vilka det blir är ännu inte klargjort. Målet är också att fortsätta förädla gamla bryggtraditioner och utveckla nya produkter i enighet med kundernas efterfrågan på smak och kvalité, vi räknat med att öka den totala volymen med cirka 200 000 liter.”

Under 2024 bryggde Barlingbo Bryggeri 700 000 liter öl och företaget drivs av 11 personer, varav fyra på deltid. 

 

“Försäljningsvolymen har stabiliserats” 
– Mikael Waldenström, inköpare, samt ansvarig för lokalt och småskaligt sortiment, på Systembolaget.

“Generellt kan man se en fortsatt förflyttning från flaska till burk, alltså att allt fler nyheter kommer i burk. Vi har även sett ett ökat antal produktförändringar från större burk till 330 ml burk. Det är redan befintliga artiklar som byter format på producentens initiativ.

Sett till försäljning ser vi att ale minskar något medan lager fortsätter öka, om än på ganska låga nivåer. De ale-stilar som går mot strömmen och ökar något är hazy IPA och session IPA, medan ”vanlig” IPA minskar något – även om den fortfarande är den överlägset mest sålda ölstilen i det lokalt och småskaliga sortimentet.

Antalet producenter är på ungefär samma nivå som förra året, 346 i år mot 349 förra december, däremot har antalet olika öl minskat något från 2 431 till 2 320 samma tidsperiod. Avslutningsvis har försäljningsvolymen stabiliserats något och landar preliminärt på minus två procent, räknat i liter.

Det är svårt att sia om nästa år, men jag tror definitivt att vi kommer se en fortsättning mot ännu mer burk. I övrigt så är det så mycket mer som eventuellt kommer att ske, och vad det har med sig avvaktar vi med.”

 

“Många vill stötta svenska hantverksbryggerier”
– Marc Schuterman, Brill & Co – importör i Stockholm.

“Efter ett riktigt tufft 2023 kom äntligen en ljusning under 2024 och försäljningen under andra halvan av året blev bättre än föregående två år. Det ska då tilläggas att vi jobbat hårt tillsammans med våra leverantörer för att öka utbudet av extra prisvärda produkter, vilket är vad kunderna efterfrågat mest. Utöver prisvärdhet ser vi att kunderna prioriterar kvalitet samt variation i utbudet när det gäller bryggerier och stilar. Många vill stötta svenska hantverksbryggerier och våra 13 svenska samarbetspartners stod för en tredjedel av ölförsäljningen, tätt följda av grannlandet Danmark. Den stora utmaningen är att samtidigt som många aktivt efterfrågar kvalitet och hantverksprodukter, är det fortfarande förvånansvärt ofta de jämför priserna med lågprisölen från de stora jättarna och tror att de på något magiskt sätt ska kunna få den bästa kvaliteten på marknaden till det lägsta priset på marknaden. Vilket så klart stannar vid att vara en orimlig önskedröm.

Inför 2025 hoppas vi på att ännu fler krogkunder är beredda att betala några kronor extra för den högre kvaliteten på öl de säger att deras gäster vill ha. Vi ser också med spänning fram emot införandet av differentierad alkoholskatt och hur de olika bryggerierna väljer att hantera skatterabatten – om de siktar på att kunna erbjuda sänkta priser mot konsument för att öka sin försäljning eller behåller mellanskillnaden för att förbättra sin ekonomi, eller ett mellanting. Då vi jobbar med många bryggerier kommer vi att ha en dialog med samtliga och anpassa oss till deras respektive önskemål.”

Brill & Co har importerat och distribuerat hantverksdrycker, främst öl. Idag representerar de 38 bryggerier, varav 13 svenska – totalt cirka 900 öl. 

 

“Intresset växer för traditionella ursprung”
– Marcus Friari, Galatea – importör i Stockholm.

“2024 har varit ett intressant år minst sagt. Volymutvecklingen har varit svårtydd med svängningar månadsvis. Överlag är det mycket fokus på lågpris på Systembolaget och en utmaning med gästernas köpkraft på restaurang. Det ska bli spännande att se nästa år om konsumenterna fortsätter att jaga kronor och ören eller om det blir en tillbakagång till mer etablerade produkterbjudanden.

Vi tycker oss se att traditionella ursprung växer i intresse och där vill vi på Galatea ha ett väl utvecklat erbjudande med starka kvalitetsbryggerier. Vi har även gjort en del konverteringar från flaska till burk under året, det är också en trend som pågått under flera år och som ser ut att fortsätta, främst drivet av Systembolaget men nästa steg är att få med restaurangkunderna på det tåget då burk är ett mer hållbart alternativ jämfört med flaska.”

Galatea importerat och distribuerat dryck, idag har de cirka 40 bryggerier i portföljen och via samarbetspartners producerar de också öl för fyra egna ölvarumärken.

 

“Den starka trenden med alkoholfritt öl är ett lysande exempel på bryggeriernas innovations- och anpassningsförmåga”
– Anna-Karin Fondberg, Sverige Bryggerier – branschorganisation.

“Sveriges Bryggerier blickar tillbaka på 2024 och ser positivt på att försäljningen av öl ökat under året. Framför allt ser vi ett stort intresse för alkoholfri öl som har en mycket fin tillväxt. Den positiva trenden är ett lysande exempel på bryggeriernas innovations- och anpassningsförmåga. Satsningar på produktutveckling har skapat en bredd av alkoholfria öl som väcker konsumenternas intresse och svarar upp till rådande hälsotrend.

Mycket har hänt inom EU och för oss inom bryggerinäringen har det kommit en hel del nya regler och lagar gällande förpackningar för att styra förpackningssektorn mot klimatneutralitet. 

Gällande marknadsföring har digitaliseringen sedan flera år tillbaka suddat ut landsgränserna och ändrat förutsättningarna. Om svenska bryggerier ska kunna konkurrera med utländska bryggerier, oavsett om det gäller den svenska eller internationella marknaden, behöver svensk alkoholmarknadsföringslagstiftning hänga med i tiden. Därför supporterar vi överklagandet av Poppelsdomen, avskaffandet av bildregeln och en harmonisering av marknadsföringslagstiftningen. Eftersom vi är övertygade om att självreglering är mer gynnsamt för vår bransch än påtvingad lagstiftning driver Sveriges Bryggerier tillsammans med SVL branschens självregleringsorgan, AGM. Genom AGM har vi i år utbildat 175 personer i ansvarsfull alkoholreklam. Det är vi stolta över.

Avslutningsvis så ser vi ett ökat utbildningsbehov i takt med att branschen utvecklas. Det är roligt att Sveriges Bryggerier kan bidra genom utbildningsstipendier från Franz Heiss Fond. I år har fyra stipendier delats ut och nästa år kommer nya möjligheter. Vi vill så klart att svenska bryggerier ska ligga i framkant.”

 

“Att vilseleda konsumenten känns inte 2025”
– Ayla Yavuzalp, Sveriges Oberoende Bryggerier – branschorganisation

”Året som gått har varit omvälvande med många rejäla utmaningar, men också den största vinsten – differentierad alkoholskatt. Det ger oss inte bara en ny ekonomisk möjlighet att fortsätta existera, utan för många även en möjlighet till en efterlängtad verksamhetsutveckling.

Föreningen växer och det gör även vårt engagemang. 2025 kommer bli ett omvälvande och stort år på olika sätt där vi också fortsatt kommer att driva långsiktiga, politiska frågor för föreningen. Simultant håller vi festfanan högt och planerar både för vår fina ölcontainer men också omgång två av föreningens gemensamma öllansering.

Ursprungsmärkning är en viktig fråga för oss, konsumenten har rätt att veta var drycken är producerad och av vem. Att vilseleda konsumenten känns inte 2025. 

Vi önskar att fler våga satsa och att hela vår bransch fortsätter växa på olika vis.

Det vi har extra fokus på just nu är vårt kommande årsmöte och Great Swedish Beer Awards som kommer att bli någonting alldeles speciellt. Vi brygger otroligt fint öl i Sverige och vi är många som kämpar hårt för att försvara, kultivera och utveckla en hel dryckeskultur. Jag är stolt att vara en del av den här grymma branschföreningen, där vi är allt annat än ordinära.”

Vilka är trenderna inom svensk öl 2025? Vad tänker vi dricka, brygga och vaska? I Beernews Trendrapport 2025 tar vi tempen på öldrickare och bryggerier. Vi har frågat 750 konsumenter om deras köpvanor, preferenser och åsikter kring öl. Och så låter vi branschfolk och Beernews egna experter spana in i framtiden. | Du kan stötta Beernews arbete genom att bli patron eller företagssupporter

• TRENDRAPPORT DEL 1: Det tror ölbranschen om framtiden
• TRENDRAPPORT DEL 2: Ölåret som gick – 20 nedslag från 2024
• TRENDRAPPORT DEL 3: Redaktionen reflekterar
• TRENDRAPPORT DEL 4: 4 spaningar inför 2025
• TRENDRAPPORT DEL 5: Nomineringar årets öl m fl (kommer snart)
• TRENDRAPPORT DEL 6: Beernews läsarundersökning 2024 (kommer snart)