BEERNEWS TRENDRAPPORT DEL 4: En försiktig optimism spirar i Ölsverige inför 2025. Inte minst med tanke på den differentierade ölskatten och förslagen om gårdsförsäljning som ska träda i kraft. Men vilka trender kommer vi få se slå igenom i branschen – och hur kommer ölkonsumenterna agera de närmaste åren? Beernews redaktion har tagit fram kristallkulan för att leta efter svar.
MED NY ALKOHOLSKATT OCH GÅRDSFÖRSÄLJNING ÖKAR ANTALET BRYGGERIER
Under 2010-talet pågick en närmast otrolig etableringstakt av bryggerier och bryggerivarumärken i Sverige som få andra branscher upplevt i modern tid. År 2011 var första gången som det startade fler bryggerier än 1996 då ett flertal idag klassiska svenska hantverksbryggerier såg dagens ljus. 2015 var året som det startade flest bryggerier och bryggerivarumärken i Sverige men även åren efter peaken fortsatte nyetableringarna i ölbranschen. Då dock i en stadigt avtagande takt och resultatet blev att vi i 10-talets slut hade sett nära på 500 nya namn dyka upp på den svenska ölscenen. Några växte sig stora men en del tog aldrig riktigt fart och överlevde inte in i 20-talet.
I takt med coronapandemins spridning och effekter på samhället så avtog även antalet nystartade bryggerier. Krig i världen har påverkat allt från energi- och råvarupriser till transportkostnader. Och med en kraftig lågkonjunktur ovanpå det så har de senaste åren inte bara vittnat om fåtaliga nyetableringar i bryggerinäringen – konkurser och nedläggningar av bryggerier har blivit oroväckande vanligt förekommande i vår nyhetsrapportering.
I mitten av år 2025 kommer den nya differentierade alkoholskatten att börja gälla för bryggerier som producerar mindre än 3 miljoner liter öl årligen. Ett väldigt förenklat räkneexempel på vad den ekonomiska skillnaden blir till följd av den nya alkoholskatten för öl visar att ett bryggeri som producerar 100 000 liter öl med en alkoholhalt på 5,0% kommer att behålla 570 000 kronor som likvida medel jämfört med utfallet av den tidigare skattesatsen.
Med de nya skattereglerna för ölproduktion och gårdsförsäljning öppnas helt nya möjligheter för landets mindre bryggerier. Det kommer inte bara skapa bättre förutsättningar för alla befintliga bryggerier – det vore konstigt om vi inte dessutom ser en ökning av antalet nya bryggerier under 2025.
Differentierad alkoholskatt och gårdsförsäljning är två välkomna nyheter som borde ge utomordentliga förutsättningar för att tända elden i den glödande bryggerikulturen som finns runt om i Sverige.
SVENSKT HANTVERKSÖL GÅR FRÅN PASSION TILL PROFESSIONALISM
Den svenska ölscenen har verkligen förändrats sedan de första småbryggerierna dök upp i början av 2000-talet. Det som startade som rena passionsprojekt har blivit allt mer affärsdrivet. Samtidigt som de flesta bryggerier har brottats med ekonomin, har många av de mer etablerade namnen inför 2025 satt fokus på att växa, locka investerare och skapa hållbara affärsmodeller. Att dessutom exporten hela tiden minskar i betydelse gör att den svenska hemmamarknaden och den lokala förankringen blir allt viktigare.
Pandemin och ökade kostnader har slagit hårt, men det har också skyndat på att oberoende bryggerier steg för steg nu blir allt mer professionella och utvecklar tydliga strategier för hur de ska agera; från produktutveckling och prissättning till marknadsföring, försäljning och distribution. I en bransch tidigare präglad av rock’n’roll-företagande och ad-hoc-planering snackar man nu om KPI:er, varumärkesplattformar och värdeord. Bryggeribranschen börjar helt enkelt likna många andra branscher.
Att ta in externt kapital och kompetens kommer också att bli allt vanligare – Oppigårds, Poppels och Nils Oscar är några exempel på hur nya ägarstrukturer och investeringar förändrat hur man jobbar. Varje investering övervägs noga och bakom varje produktlansering ligger det många timmars testande, analyserande och interna diskussioner. Den sortens genomtänkta satsningar lär vi se mer av på fler bryggerier runt om i landet.
Även små bryggerier börjar tänka i nya banor, exempelvis genom att satsa på egna taprooms eller restauranger samt att diversifiera sina produktportföljer med alkoholfritt, vin och läsk. Eller genom att samarbeta med andra bryggerier kring bryggning och distribution.
Passionen och innovationskraften finns definitivt kvar i branschen, men vi lär se ännu mer av affärslogik och långsiktig planering de kommande åren. Förhoppningsvis utan att tappa den experimentlusta som gjort svensk hantverksöl så spännande, så länge.
HUMLEINNOVATIONER – FÖR ÄN ÄR INTE NEIPAN DÖD
Å ena sidan kan en viss mättnad inför extremt humlestinn öl märkas bland många rutinerade öldrickare, å andra sidan är exempelvis New England-IPA en ölstil vars försäljning ökar på Systembolaget. De flesta svenska bryggerier, som inte är nischade inom olika traditionella stilar, har lanserat öl inom stilen – med skiftande utfall. Under 2024 slog flytande humleextrakt som varumärkena Hyperboost och Dynaboost igenom med dunder och brak i USA. Just ordet boost är nyckeln då det är just det produkterna är avsedda att göra – att boosta upp humlearomatiken ytterligare några nivåer. Även om produkterna är dyra är de mer kostnadseffektiva om de används rätt. Mindre öl går till spillo och det kan vara enklare att hantera den kärvhet som ibland blir ett resultat av den avslutande torrhumling.
Vissa svenska frontrunners inom humlig öl har redan börja experimentera med de flytande humleprodukterna, i vissa fall har 75 procent av humlen som använts i vissa öl varit flytande.
Kommer nästa år att innebära att fler svenska bryggerier går över till att experimentera med exempelvis Hyperboost och Dynaboost? Kommer det göras öl där all humle har sitt ursprung i processad humle? Förmodligen.
Men vad innebär det för de svenska bryggerierna? Kommer de ledande neipabryggerierna utöka sitt försprång, eller kommer andra bryggerier att “komma ikapp”? Det återstår att se. Men framförallt återstår det att se hur de “nya neipa-konsumenterna” agerar och reagerar under 2025. Kommer nyhetens behag inom området ge vika för ett mer kritiskt förhållningssätt när de nya konsumenterna blir mer erfarna? Det vet vi inte än.
ÖL PÅ SVENSK RÅVARA
Med risk för att låta tjatig – men en av årets starkaste trender 2025 är öl gjord på svensk råvara. För att det behövs, för att det går och för att det efterfrågas. Det senare överraskade faktiskt redaktionen, men öl gjord på svensk råvara är i toppen på listan ”vad som intresserar dig lite extra inom öl”, i den trendundersökning som Beernews gjorde i december.
Trots att förutsättningarna för öl på svensk råvara under 2024 var sämre än på länge, torka och regn gjorde att det knappt blev någon skörd alls av svensk kornmalt under 2023, bjöd året ändå på stora genomslag.
Bland annat gick Nils Oscar och Ängöl först i ledet med de första Från Sverige-märkta ölen, öl där 97 procent av ölets råvaror ska komma från Sverige. SM i mathantverk, som årligen arrangeras av Eldrimner, nationellt resurscentrum för mathantverk, kunde för första gången ha öl på helsvensk råvara som en egen klass. Där prisades Remmarlöv Gårdsbryggeri bland annat med en guldmedalj för sitt Skördfestens pilsner. Remmarlöv stod också överst på prispallen när Beernews i början av året korade deras Gårdslager till 2023 års bästa öl, ett öl bryggt på det egenodlade kulturkornet Barke. Efter flera år av minskat intresse för svensk humle, fick också det en knuff i rätt riktning efter att radioprogramet Meny i P1 ägnade ämnet ett helt avsnitt.
Glädjande nog bjöd 2024 på en bra svensk skörd av både spannmål och humle, också sett till kvalitet. Med det snabbt ökade konsumentintresset i kombination med ökat hållbarhetsfokus, behov av krisberedskap och ökad biologisk mångfald, finns all anledning att tro att öl på svensk råvara kommer att öka drastiskt under 2025.
Hur väl stämde Beernews trendspaning inför 2024? Läs 4 öltrender 2024.
Vilka är trenderna inom svensk öl 2025? Vad tänker vi dricka, brygga och vaska? I Beernews Trendrapport 2025 tar vi tempen på öldrickare och bryggerier. Vi har frågat 750 konsumenter om deras köpvanor, preferenser och åsikter kring öl. Och så låter vi branschfolk och Beernews egna experter spana in i framtiden. | Du kan stötta Beernews arbete genom att bli patron eller företagssupporter.
• TRENDRAPPORT DEL 1: Det tror ölbranschen om framtiden
• TRENDRAPPORT DEL 2: Ölåret som gick – 20 nedslag från 2024
• TRENDRAPPORT DEL 3: Redaktionen reflekterar
• TRENDRAPPORT DEL 4: 4 spaningar inför 2025
• TRENDRAPPORT DEL 5: Nomineringar årets öl m fl (kommer snart)
• TRENDRAPPORT DEL 6: Beernews läsarundersökning 2024 (kommer snart)