BEERNEWS TRENDRAPPORT 2025 – DEL 5
I en unik och omfattande undersökning har Beernews frågat sina läsare om deras ölkonsumtion och olika preferenser, och hur de ser sitt beteende fortlöpa under 2025. I undersökningen syns bland annat att intresset för traditionella ölstilar vuxit och att kvinnor fortfarande inte känner sig helt inkluderade i den svenska ölscenen.
Under perioden 3-12 december 2024 genomförde Beernews en läsarundersökning. Syftet med undersökningen var att få information till Beernews Trendrapport 2024, men också för att få feedback på det arbete Beernews gjort under året. Totalt genomfördes 632 intervjuer. Av de som svarade var cirka 75 procent män och 25 procent kvinnor, främst i åldern 30–59 år. En stor majoritet (87 procent) var ölintresserade läsare medan en mindre andel (13 procent) definierade sig som branschfolk.
Det är viktigt att vara medveten om att målgruppen för studien är en mycket ölintresserad läsekrets. Resultaten speglar alltså inte den generella svenska ölkonsumenten, utan ger snarare en bild av en dedikerad och ölintresserad grupp konsumenter som bäst kan beskrivas som early adopters inom öl.
Förändrade inköp av öl: Mer fokus på traditionell öl
En tydlig trend bland Beernews läsare 2024 är ett större fokus på mer traditionella ölstilar. En tredjedel uppgav att de under året ökade sina inköp av ale i brittisk stil, något som också hängt ihop med antalet lanseringar på Systembolaget under året. Nästan lika många ökade sina inköp av pilsner i tysk stil och även många öl i den stilen har lanserats de senaste åren. Dessutom fick West Coast-IPA:n en revival under året– var fjärde läsare uppgav att det var en ölstil som de köpt mer av.
Vi ser även positiva nettoeffekter (fler som köpte mer än mindre av något) för ale i belgisk stil, pilsner i tjeckisk stil, porter och dry stout. Det fanns även ett ökat intresse för lågprislager från hantverksbryggerier under 2024, en ny inriktning som inte funnits så länge i Sverige.
Siffrorna rimmar väl med generella trender som indikerar att många kunniga ölkonsumenter har backat tillbaka i sitt utforskande av modernt orienterad öl. Många har under året fått en mer positiv inställning till mer traditionell öl.
Det är viktigt att vara medveten om att de här siffrorna inte korrelerar med hur mycket de här typerna av öl sålde under 2024, siffrorna visar snarare att de här ölstilarna har ökat i relevans och intresse bland Beernews läsare, vilket kan vara från relativt små volymer för vissa öltyper.
Studien visar också att några öltyper har minskat i relevans bland läsarna. Mer än var tredje konsument uppger att de köpt mindre hazy-IPA 2024 jämfört med tidigare. Var fjärde läsare har köpt mindre berliner weisse/suröl med frukt och var femte har druckit mindre pastry stout.
Vi ser även negativa nettoeffekter (fler som köpte mindre än mer av något) för lågprislager från storbryggerier, vilket förmodligen är attityd- och åsiktsbaserat. Folköl har haft en negativ utveckling under året och alkoholfritt öl har haft en högre relevans än folköl.
Svaren är inte synonyma med faktiska volymer utan indikerar minskade köp och minskat intresse bland medvetna ölkonsumenter. Hazy IPAns fortsatta faktiska tillväxt drivs troligen av en bredare målgrupp (läs: ”vanliga ölkonsumenter”) än Beernews läsare.
Hett bland Beernews läsare under 2025: Fortsatt traditionella öl och viss trötthet kring hazy-IPA
När det kommer till kommande köp och intresse av olika typer av öl – det vill säga vad som kommer bli hetare eller svalare under 2025 – följer det samma tendenser som 2024.
Ale i brittisk stil är den typen av öl som flest av Beernews läsare uppger ett ökat intresse för och som man säger att man kommer köpa mer av under 2025. Men även pilsner i tysk stil och west coast-IPA kommer öka i intresse bland Beernews läsare under 2025.
Det finns även flera andra typer av öl som har ett konsumentintresse och som uppvisar positiva nettoffekter (fler som är positiva än negativa vad gäller köp och intresse) och det gäller gueuze/annan spontanjäst öl samt ale i belgisk stil. Men även porter och dry stout är intressant för Beernews läsare.
Studien visar också att några typer av öl har ett minskat intresse bland Beernews läsare, tre av tio uppger exempelvis att de tröttnat på – eller kommer köpa mindre av – hazy-IPA under 2025. Även berliner weisse/suröl med frukt, pastry stout och internationell lager/lågprislager från storbryggerier är mindre intressant bland Beernews läsare.
Svaren indikerar ett förändrat intresse hos en medveten konsumentgrupp – Beernews läsare. Om exempelvis hazy-IPA blir mer populärt framöver är det troligt att ökningen drivs av en bredare grupp ”vanliga ölkonsumenter” snarare än av Beernews läsare.
Ölteman som Beernews läsare är intresserade av: Bryggpubar, traditionella ölstilar och svenska råvaror
Beernews läsare har svarat på vad som intresserar dem mest inom öl just nu. Ett tydligt resultat är att många är nyfikna på att få veta mer om bryggpubar – 56 procent av läsarna säger att de är intresserade av det ämnet, vilket gör det till det mest populära bland cirka 20 förslag.
Det stora intresset för bryggpubar beror troligen på flera olika saker:
• Bryggpuben är en plats där du får färsk öl direkt från källan, vilket garanterar både kvalitet och smak.
• Här kan bryggerier tidigt lansera och testa nya öl eller erbjuda unika ölsorter som bara finns tillgängliga på ett fåtal ställen.
• Bryggpuben skapar också en möjlighet för lokalt stöd till bryggeriet i en genuin och avslappnad miljö.
• Debatten om gårdsförsäljning kan dessutom ha ökat intresset för bryggpubar och att komma närmare själva ölproduktionen.
I övrigt så ser vi samma tendenser som i övriga frågor – fyra av tio av Beernews läsare har ett intresse av mer traditionella ölstilar och lika många är intresserade av cask ale/real ale, vilket går i linje med de ökade köpen och det ökade intresset för ale i brittisk stil som studien också visar.
Det finns ett ökat intresse för mindre ölfestivaler med en tydlig inriktning. Det finns även ett intresse för nisch när det kommer till humle – öl med nya humlesorter, nya humleprodukter och fresh hop är intressant för var tredje av Beernews läsare.
En tredjedel av läsarna uppger att de är intresserade av öl med svenska råvaror, samtidigt som intresset för ekologisk öl är lågt, vilket visar att ursprung är viktigare än produktionssätt. Det ligger i linje med en generellt minskad försäljning av ekomat och ekodrycker.
Inkludering: 4 av 10 kvinnor känner sig inte helt inkluderade på ölscenen, men det går tydligt åt rätt håll
De senaste åren har inkludering och mångfald blivit allt viktigare inom ölvärlden. Beernews passade på att fråga sina läsare om hur inkluderade de känner sig på den svenska ölscenen.
Inkludering är ett större problem bland kvinnor än bland män. Bland kvinnorna känner sig 5 av 10 alltid eller oftast inkluderade, 1 av 10 vet inte eller tycker frågan är svår att svara på, medan 4 av 10 kvinnor svarar att de lika ofta känner sig inkluderade som inte inkluderade eller att de oftast inte känner sig inkluderade.
Även om det är ett problem att så många som 4 av 10 kvinnor inte alltid känner sig inkluderade på den svenska ölscenen, så är situationen betydligt bättre nu jämfört med tidigare. Nästan 7 av 10 kvinnor och icke-binära säger att situationen har blivit bättre på ölscenen under de senaste fem åren. Medan 2 av 10 anser att det inte har förbättrats.
Viss positivism vad gäller spenderade pengar på öl under 2025
När det kommer till spenderade pengar på öl under 2024 så är det en lika stor andel som hade lagt mer pengar än mindre pengar på öl jämfört med året innan.
När läsarna ska uppskatta hur de kommer spendera pengar 2025 finns det en liten övervikt åt positivism med fler som kommer öka än minska sina ölinköp.
Ölfestivaler: Fortfarande finns intresse samt utrymme för nischade festivaler
Beernews läsare är fortsatt intresserade av ölfestivaler och det är fler personer som ser att de kommer gå på fler festivaler än färre. Det går stick i stäv hur festivalbranschen har utvecklats under 2024, men kan bero på att de som svarat på enkäten tillhör en mycket intresserad målgrupp, men även att svenskarna har en något mer positiv syn på ekonomin 2025 än 2024.
De som uppger att de kommer gå på färre festivaler lyfter fram att de varit på många festivaler och att de ”sett det och gjort det”. Den här inställningen till ölfestivaler stöds av ett annat resultat i studien – att många konsumenter idag är intresserade av mindre ölfestivaler med en tydlig nisch.
Men det finns även tydliga ekonomiska barriärer bland de som kommer gå på färre festivaler – det blir helt enkelt dyrt.
Potential för Systembolaget att förbättra sitt arbete enligt Beernews läsare
Systembolaget använder sig ofta av undersökningar som visar kundnöjdhet, ett område som de ofta presterar bra inom. I Beernews läsarundersökning har vi använt en annan skala än vad Systembolaget vanligen använder, vilket gör att resultaten blir svåra att jämföra med Systembolagets egna mätningar.
Dock är det tydligt att Systembolaget har det tuffare i Beernews läsarundersökning. 6 av 10 är mycket eller ganska nöjda, det innebär dock att så många som 4 av 10 av Beernews läsare är missnöjda eller varken nöjda eller missnöjda med Systembolaget.
Bland branschpersoner har Systembolaget en ännu större utmaning – endast 27% är är mycket eller ganska nöjda och 73% är missnöjda eller varken nöjda eller missnöjda.
Det som primärt skapar missnöje är:
• Otillräckligt utbud av lokala och småskaliga öl.
• Problem med hantering av produkter och logistik.
• Missnöje med fokus och sortimentstrategi.
• Policy/transparens.
• Specifika erfarenheter och lokala problem.
BEERNEWS TRENDRAPPORT 2025
• TRENDRAPPORT 2025 INTRODUKTION
• TRENDRAPPORT DEL 1: Det tror ölbranschen om framtiden
• TRENDRAPPORT DEL 2: Ölåret som gick – 20 nedslag från 2024
• TRENDRAPPORT DEL 3: Redaktionen reflekterar över ölåret 2024
• TRENDRAPPORT DEL 4: 4 spaningar inför 2025
• TRENDRAPPORT DEL 5: Beernews läsarundersökning 2024
Du kan stötta Beernews arbete genom att bli patron eller företagssupporter – läs mer här.