Ölvärlden är full av putslustiga ordvitsar och namn med högst skiftande verkshöjd. I dagens lista lyfter vi fram fyra ölnamn som alla sticker ut lite extra genom att vara roliga, engagerande, smarta eller lite kontroversiella.
KRISTI BREWED
Knutby fick ett alldeles eget öl när Nyköping Brewing Co lanserade påskölet Kristi Brewed för fyra år sedan. Det var bryggeriets delägare Sahan Sepehrazar som kom på det geniala namnet och som fick mycket uppmärksamhet när det släpptes. Många undrade om Systembolagets kontrollfunktion sov dagen då namn och etikett skulle godkännas, det då mindre vågade namn än det här har underkänts. Inget heligt vatten gick till spillo vid bryggningen av Kristi Brewed.
ONE KAP KOLSCH!
Three Magnets Brewing, från delstaten Washington, släppte ölet One Kap Kolsch där både namn och etikett drev med den ofta oinitierade betygsättarkulturen på Untappd och att öl ofta betygssätts helt utan kontext och utan hänsyn till ölstil. Den, för många, osexiga ölstilen kölsch var noga utvalt och Three Magnets uppmanade konsumenterna att betygsätta ölet med en 1:a på Untappd och ge en fullständigt irrelevant motivering. Något som hundratals personer också gjorde – ”Not sour and I can’t taste the mango”, ”I hate Kolsch beer, not enough lactose” samt den kanske bästa motiveringen till en etta på Untappd någonsin: ”I once met a girl in Cologne. We spent all weekend in her apartment makin love & drinking Kolsch. It was glorious. Turns out, she gave me the clap”.
BRETTLEHEM
Brekeriets bröderna Ek har haft den goda smaken att inte lansera allt för många namn med buskisanstrykning eller dåliga ordvitsar på sina öl. Deras katalog uppvisar snarare motsatsen till det glennhysénska med vackra titlar som hämtade från poesins värld – Lilac, Aurora, Argouse, Chêne, Ethel och Verdana. Men 2012 väcks ordvitsdjävulen i någon av bröderna när de ska släppa ett julöl med brettanomyces. De lyckas inte motstå frestelsen att ge ölet namnet Brettlehem.
FRITZL KELLERBIER
Får man skoja om Josef Fritzl, österrikaren som låste in och våldtog sin dotter (som han fick flera barn med) i sin källare mellan 1984 och 2008, genom att döpa ett källaröl efter honom? Det tyckte i alla fall Mattias Hammenlind att man kunde göra, genom att kalla ölet Fritzl Kellerbier. Mattias var en av de mest profilerade bryggarna i Sverige under 2000- och 2010-talet och blev känd både för sina banbrytande öl, men även för att vara en frispråkig röst. Mattias startade sin karriär på Dugges, gick sedan till Sigtuna Brygghus för att därefter starta CAP och avslutade sedan bryggarkarriären på Frequency Beer Works. Det var på All In Beerfest 2013 som Mattias serverade ölet Fritzl Kellerbier och på frågan om varför ölet inte släpptes på Systembolaget svarar Mattias: ”Jag försökte, men föga förvånande förgäves”. Mattias har sedan några år lämnat ölbranschen och Ölsverige har sedan dess varit betydligt tråkigare.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.