Förslaget om ett nytt gemensamt minimikrav för andelen frukt i europeisk cider har skapat stor oro hos de svenska storbryggerierna. Hantverksproducenterna å sin sida är försiktigt optimistiska. Beernews har pratat med producenter och branschorganisationer, från båda ciderinriktningarna, och konstaterar att man trots sina olikheter kan tänka sig samma förändring.
I Sverige har vi två sorters cider, den som följer Livsmedelsverkets definition och som därför innehåller 15 procent frukt, och den som görs på uteslutande frukt – såsom cider ofta görs i andra delar av världen. Än så länge är det upp till varje EU-land att själv sätta sin definition för cider. Det vill EU-kommissionen ändra på, bland annat för att konkurrensutjämna mellan blanddryck och traditionell cider. Att två så olika drycker marknadsförs under samma namn anser de vara vilseledande.
I tre års tid har man därför arbetat med att ta fram ett förslag på en ny gemensam hållning. Strax innan jul presenterades ett första utkast som föreslår att en dryck ska få definieras som cider först om den innehåller minst 50 procent fruktjuice. Det skulle innebära att ett av Sveriges största exportlivsmedel inte längre skulle kunna säljas under sitt nuvarande namn.
– Det här är en mycket viktig fråga för oss och för Sverige. Hela 75 procent av all cider som produceras går på export. Det förslag som kommissionen har lagt fram är restriktivt och skulle med de krav man ställer också utesluta svensk cider från världens största cidermarknad, Storbritannien. Skandinavisk cider är den mest växande kategorin och är ett etablerat begrepp som är viktig att bibehålla både för producenter och framförallt konsumenterna, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Med anledning av det nya EU-direktivet gavs olika intresseorganisationer chansen att inkomma med yttranden till Livsmedelsverket. Något som hantverksproducenterna fick nys om först i absolut sista stund.
– Vi fick reda på det på omvägar och ringde då upp Livsmedelsverket och påpekade att vi som representerar ciderproducenterna i Sverige inte givits möjligheten att kommentera. Min slutsats var att de inte alls kände till oss. Men tillslut fick vi i alla fall 24 timmar på oss att inkomma med ett yttrande, säger Elisabeth Knöppel, ordförande för Svenska must- och ciderproducenter.
Efter att alla yttranden inkommit kallade Livsmedelsverket till möte som samlade representanter från bland annat Sveriges Bryggerier, Eldrimner, LRF och Ciderfrämjandet. Dessutom var Landsbygdsdepartementet, som ålagt sig att utforma Sveriges svar på direktivförslaget, på plats.
– Det blev en tidvis hätsk debatt mellan oss och företrädarna för de stora bryggerierna. Inledningsvis så beklagade sig Livsmedelsverket samt Landsbygdsdepartementet över konsekvenserna i det nya direktivet. Det var som att de aldrig hade hört om traditionell svensk cider, säger Elisabeth Knöppel och fortsätter:
– Våra starkaste argument i den här debatten var nog att vi jobbar med svensk råvara och bidrar till landsbygdsutveckling samt företagande. Precis som många svenskar, så visste man inget alls om traditionell cider.
Enligt Svenska must- och ciderproducenter tog mötet sedan en oväntad, och positiv, vändning där både Landsbygdsdepartementet och Livsmedelsverket konstaterade att Sverige skulle behöva två olika marknadsordningar för cider, en för traditionell cider och en för blanddrycken.
– För svensk traditionell cider skulle det betyda enormt mycket. Förhoppningsvis skulle vi då slippa att trängas med blandcidern på Systembolaget och få en egen hylla och kategori. Det skulle framförallt göra det lättare att kommunicera med konsumenterna och därmed få acceptans för en vettig prissättning som speglar innehållet i flaskan, säger Elisabeth Knöppel.
Att separera de båda dryckerna ser också de stora bryggerierna som en möjlig väg framåt.
– Cider är en bred kategori – precis som öl – och kommer i många olika smaker och varianter. Det gynnar innovation och utveckling. Skillnaden mellan traditionell och modern cider kan förtydligas genom märkning. Det vore ett utmärkt sätt att vara tydlig mot konsumenten vad det är för produkt man köper, och även för producenten för att kunna lyfta det speciella, säger Anna-Karin Fondberg på Sveriges Bryggerier.
Vad man däremot inte vill är att skapa en definition som utesluter en stor del av de idag existerande produkterna. Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrup, menar dock att det primärt är det viktigare att värna om “ciderkategorin” än själva ordet ”cider”.
– Det är ju den svenska ciderkategorin som är viktig inte cider som begrepp eller att det måste kallas cider, säger han och fortsätter:
– Det förslag som nu ligger uppe för beslut innebär att de produkter vi och många andra svenska bryggerier producerar inte skulle få kallas cider. Det kan ju jämföras med att all öl måste produceras enligt de tyska renhetslagarna. Jag tycker att det finns plats för mångfald och kreativitet. Personligen föredrar jag torrare och syrligare produkter men det handlar ju inte om vad jag tycker om, utan att inte begränsa vad man definierar som cider.
Nästa steg i processen är nu att varje lands landsbygds- och livsmedelsansvariga ministerier ska anta sina läders position, och därefter återstår flera steg innan ett slutgiltigt förslag kan presenteras och klubbas igenom. Klart är att en eventuell förändring inte kommer att genomföras i närtid.
– Det bästa hade ju såklart varit om vi kunde få två marknadsordningar för cider i Sverige redan nu. Men den chansen är nog liten. De vill nog vänta in EU, säger Elisabeth Knöppel och avslutar:
– Vi tycker ju såklart att det är idiotiskt med allt annat än 95-100 procent fruktmust. Som förslaget nu ligger, med 50 procent, så gör det ju ingen glad. Men det är i alla fall ett försök att hjälpa alla oss ciderproducenter i EU som förlorar marknadsandelar till blanddrycken. Och det har blivit en öppning för oss i Sverige att få gehör. Så vi är mycket positiva till att frågan tas upp på EU-nivå.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.