Under 2024 tog Guinness svenskarna med storm genom en stor trend på sociala medier. Trots leveransproblem fortsätter försäljningen att öka – och för att undvika att pubar ska bunkra upp stouten har Carlsberg infört maxgräns på inköpen.
Under 2024 exploderade intresset för Guinness, både i Sverige och globalt. Enligt Carlsberg Sverige ökade försäljningen av Guinness på fat med 36 procent och alkoholfri Guinness med 31 procent. För att möta den ökande efterfrågan investerar Guinness ägare Diageo nu 340 miljoner kronor i att fördubbla produktionen av alkoholfri stout i Dublin.
– Sverige är en av de snabbast växande marknaderna för Guinness i världen. Som distributör har vi fullt upp att leverera på alla beställningar vi får in, säger Ole Höglund, varumärkesansvarig för Guinness hos Carlsberg Sverige.
En bidragande faktor till boomen är den så kallade Split the G-trenden, där utmaningen är att dricka precis rätt mängd Guinness för att skiljelinjen mellan ölet och skummet ska nå mitten av G:et på glaset. Trenden har blivit så stor att till och med det trendkänsliga danska bryggeriet Mikkeller inkluderat Guinness i sin line-up till årets ölfestival i Köpenhamn.
Sverige är en mogen marknad för hantverksöl, vilket enligt Ole Höglund kan ha bidragit till det växande intresset för Guinness. Han tror att många av dem som upptäckte hantverksöl för 10–15 år sedan har nu börjat återvända till mer traditionella ölsorter. Kombinationen av konsumenter som är vana att dricka craft beer och den virala trenden har skapat en perfekt storm för den irländska stouten i Sverige.
– Efter pandemin har Guinness haft en tvåsiffrig tillväxttakt i Sverige. Och så har det varit varje år i fyra år nu. Vissa kundgrupper har upptäckt ölet tack vare Instagraminlägg av Kim Kardashian och liknande, men de utgör inte den stora köpgruppen. Strategiskt jobbar vi istället mycket med fotboll, distribution och material till pubar. Men framför allt kvalitet – folk förväntar sig en bra upphälld öl, en two-part pour, säger Ole Höglund.
På den irländska puben Sláinte i Växjö har man märkt av ett ökat intresse, men det är inte den virala trenden som driver försäljningen.
– Hos oss tror jag inte Split the G har påverkat så mycket. Våra stammisar, som står för större delen av vår försäljning, tycker hela grejen är löjlig men köper mycket Guinness ändå, säger Marcus Malmström, bartender på Sláinte.
Försäljningen har dock påverkats av leveransproblem. Fatölen var tillfälligt slut i december, men är nu tillbaka på lager. Just nu är den alkoholfria Guinness 0.0 slut, men enligt Carlsbergs senaste prognoser ska den vara tillbaka i Sverige inom fyra veckor.
För att säkerställa en rättvis fördelning av Guinness till svenska pubar har Carlsberg infört en begränsning på hur mycket varje krog kan beställa, baserat på hur mycket de brukar köpa. Kunderna får inte ändra sina köpmönster och plötsligt beställa mycket mer än vanligt, för att undvika att enskilda aktörer bunkrar upp lager. Enligt Ole Höglund handlar det om solidaritet, så att fler ska kunna få tillgång till produkten.
Det finns många förklaringar till bristen på öl och problemen har funnits i flera led.
– Vi har haft störningar i försörjningen ett tag nu. Dels handlar det om produktionen i Dublin, där det är svårt att få ut en 20-procentig ökning i den befintliga produktionen. Och i december gick ett fraktskepp sönder utanför Falkenberg och hamnade på varv i Rotterdam, vilket gjorde att vi var helt utan leveranser från Irland ett tag. Men framöver ser prognoserna bra ut, säger Ole Höglund.
Marcus Malmström på Sláinte saknar dock en helt annan Guinness-produkt:
– Nu när leveranserna av fatöl fungerar igen, så har Guinnessglasen tagit slut hos Carlsberg istället, men vi sitter på ett litet men ack så viktigt lager extraglas som tur väl är. Glasen får fötter mer än tidigare – en korrekt upphälld Guinness i ett riktigt Guinnessglas är något som folk verkar värdera högre efter den här trenden.
Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.
![Logotype](/wp-content/images/logo-new-beernews.png)