Den 3–10 mars arrangeras IWCBD Tap Takeover, där sex europeiska bryggeriers öl serveras på ett flertal krogar och barer. Detta år hålls själva bryggdagen för första gången utanför Göteborg, närmare bestämt på Omnipollos Kyrka i Sundbyberg.
International Women’s Collaboration Brew Day (IWCBD) samlar kvinnor från hela Europa för att nätverka, brygga öl och konferera. Initiativet startade 2014 och har vuxit till ett globalt fenomen där kvinnor i ölbranschen får möjlighet att knyta kontakter och dela kunskap. I Sverige är det femte året som evenemanget arrangeras och för första gången sker bryggdagen utanför Göteborg med Omnipollos Kyrka i Sundbyberg som värd.
– Det är en dag för utbildning, nätverkande och workshops. Vi vill sprida det här till alla delar av landet och bjuda in gäster från hela världen, säger Connie Askenbäck, en av arrangörerna.
Konferensen hålls den 7 mars då även årets IWCBD-öl bryggs.
– Vi ser det här som en unik chans för kvinnor i alla delar av ölbranschen att träffas och inspirera varandra. Inte bara de som jobbar i produktionen, utan även de som arbetar med administration, import och marknadsföring, förklarar Connie Askenbäck.
Marie Kusa, som är huvudbryggare på Omnipollo, berättar att årets öl är en West Coast Pilsner, som kommer att heta Elpis efter hoppets gudinna i den grekiska mytologin. Den bryggs med årets Pink Boots-humleblandning från Yakima Chief, som innehåller humlesorterna Krush, Chinook, Simcoe och Mosaic. Lanseringen av ölet sker någonstans i mitten av april.
Tidigare har IWCBD anordnats i Göteborg på Stigbergets Bryggeri och Beerbliotek/Wet City, men i år flyttas det alltså till Stockholm.
– Vi ser redan nu att det internationella intresset har vuxit. Vi har fått deltagare från flera länder som tidigare inte varit med och det känns otroligt kul att kunna bjuda in fler från hela världen, säger Connie Askenbäck.
För att finansiera resa och uppehälle för medarbetare från mindre bryggerier säljs ett specialpaket med fatöl från sex av bryggerierna till svenska krogar. De sex ölen börjar att serveras veckan innan bryggdagen och tanken är att samtliga öl ska vara påkopplade på krogarnas kranar den 8 mars, alltså internationella kvinnodagen.
– Krögarna kan beställa ölpaketet från Flaivy till och med torsdag den 13 februari. Redan nu vet vi att det blir tap-takeovers på några Bishops Arms, Omipollos Hatt, Omnipollos Kyrka och Brisket & Friends, säger Connie Askenbäck.
Hon lyfter fram att flera av de öl som ingår i ölpaketet är svåra att få tag i i Sverige.
– Några av bryggerierna har ingen direkt distribution här, så det här är en unik möjlighet för krogar att erbjuda något riktigt exklusivt från sex duktiga bryggerier. Vi ser det här som ett pilotår, så det vore fantastiskt om det blir lite hype, så att vi kan sälja mycket öl och göra ölpaketet till en långsiktig satsning, säger Connie Askenbäck.
Årets deltagare på bryggdagen och konferensen inkluderar närmare femtio kvinnor och icke-binära från ölproducenter över hela Europa. Bryggerierna inkluderar Dois Corvos, Dry & Bitter, Fat Lizard, Hop Notch Brewing, Lost Cause Brewing Co, Mikkeller, Nacka Bryggeri, Newbarns Brewery, Nynäshamns Ångbryggeri, Omnipollo, Poppels Bryggeri, Pressure Drop, Queer Brewing, Stigbergets Bryggeri, Stockholm Brewing Co., Sudden Death Brewing, Whiplash och Yakima Chief Hops.
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
![Logotype](/wp-content/images/logo-new-beernews.png)