Ölinvest har blivit en succé för Göteborgs Nya Bryggeri. Nyligen passerade man 2000 ambassadörer för sina öl.
Göteborgs Ölinvest började redan 2008 och var då ett sätt att skapa ett engagemang för att starta ett bryggeri i Pripps gamla lokaler i Göteborg. Men det är efter att bryggeriet startade som det verkligen tagit fart med föreningen. Man passerade 1000 medlemmar förra sommaren och därefter har det gått fort.
– Vi passerade 2000 medlemmar för några dagar sedan. Dom blir ambassadörer för vårt bryggeri och visst bidrar det till vår försäljning, säger Nina Rothausen.
– Det är populärt att ge bort ett medlemskap i julklapp. Därför har vi introduktionsträffar för att de som blivit medlemmar ska få lära sig om öl och få en chans att se vårt bryggeri, säger Rothausen.
När bryggeriet släppte sin Frölunda IPA tidigare i år var det medlemmarna i Ölinvest som fick chansen att prova ölet först.
För Göteborgs Nya Bryggeri betyder kontakten med de 2000 medlemmarna väldigt mycket.
– De ger oss väldigt mycket och vi vill ha deras kunskap och erfarenheter. När vi installerade vår nya tapplina var det till och med folk som tog ledigt från jobbet för att komma och hjälpa oss.
– Nu har vi skickat ut en enkät där vi ber om medlemmarnas syn på bryggeriet i dag. Det kommer att vara till stor nytta för vår fortsatta verksamhet.
Även om Ölinvest växt snabbt det senaste året så är förstås målet att bli fler. Många fler.
– Drömmen är att vi en dag ska fylla Scandinavium på ett årsmöte, säger Rothausen.