Stockholm Beer redo för 25-årsjubileum

Stockholm Beer & Whisky Festival firar 25 år. Det sker med rekordmånga svenska bryggerier på plats.
– Det har minst sagt hänt en hel del med svenska bryggerier sedan vi startade, säger projektkoordinatorn Erik Ellström.

En nybryggarmonter ska göra det möjligt för mindre bryggerier att kunna vara med på mässan utan att det ska kosta för mycket tid och pengar. Det har lockat nya svenska bryggerier.

– Vi står för bemanning och byggnation i de här montrarna, vi vet att det är svårt för många att komma loss, säger Ellström.

Även Bishops Arms har ett liknande upplägg, där svenska mikrobryggerier får sälja sin öl hos dem.

– Det är väldigt kul att kunna ha med nya svenska bryggerier. Det är alltid kul med nya namn.

Det var Marianne Wallberg startade mässan 1992 och hon driver den fortfarande. På den tiden fanns knappt ansökningsblanketter för att få tillstånd för en festival. Under de 25 åren har mässan växt stadigt.

I fjol hade mässan över 10000 besökare i lokalen på en dag, och totalt på de sex mässdagarna kunde man räkna in 38000 besökare.

Frågan är då om en sådan här mässa kan bli för stor?

– Det skulle den säkert kunna bli. Vi är inte intresserade av att göra mässan större, bara mer och mer exklusiv för varje år. Vi kommer aldrig att flytta från våra vackra lokaler på NackaStrandsMässan., säger Ellström.

Tegelbyggnaden på Nacka Strand är faktiskt från början en bilfabrik. Men bara en bil tillverkades innan det projektet lades ned. För Stockholm Beer & Whisky Festival har det gått bättre.

För att uppmärksamma sitt 25:e år kommer festivalen att ha en del arrangemang på scenen.

29 september drar det igång och sedan är det fullt upp under två helger. 200 fysiska montrar kommer att erbjuda cirka 3000 öl och 700 whiskysorter.

– -Öl är inte längre någon trend, ölintressent och kunskapen kring öl har kommit för att stanna. Nu ser vi fram emot vårt stora 25-års jubileum, säger Ellström.