Ekologiska produkter fortsätter att växa i popularitet på Systembolaget. Under första halvåret var 12,5 procent av försäljningen ekologisk.
Så sent som 2013 stod försäljningen av ekologiska produkter på Systembolaget bara för mindre än fyra procent av den totala försäljningen. I fjol var den siffran 11,3 procent och den fortsätter att öka.
Under det första halvåret var 12,5 procent av försäljningen ekologisk.
Ökningen har försvagats något jämfört med de senaste åren men det fortsätter alltså at locka mer med ekologiskt.
Den stora andelen ekologiska produkter säljs på vinsidan där hela 72 procent av försäljningen ligger.
I Systembolagets halvårsrapport kan man också se att intresset för att beska Systembolaget digitalt ökar. Antalet kundbesök i butik låg stilla jämfört med året innan med 58,7 miljoner besökare. Antalet besök på systembolaget.se ökade från 19,1 miljoner till 22,5 miljoner under årets första sex månader.
Den totala försäljningen på Systembolaget under det första halvåret ökade med en procent jämfört med i fjol. Det motsvarar den befolkningsökning som Sverige haft under samma tid.