Med fritt inträde ska Hoppapalooza sätta nytt publikrekord. Arrangören Jeffrey Brown hoppas på flera tusen besökare till sin ölfestival i Malmö.
Festivalen har gratis inträde för första gången och det ska förstås öka chansen att locka många besökare lördag 29 juli.
– Det är ett sätt att visa upp hur mycket bra lokal öl det finns. Det är svårt för många att sälja sin öl på pubar eftersom så många har avtal med stora importörer, säger Jeffrey Brown.
Första steget mot Hoppapalooza togs 2013 då Brown andordnade en större privat fest. Året efter var så festivalen publik för första gången och så har det fortsatt.
– Första året var vi sju bryggerier och hade cirka 400 besökare. I fjol var det 29 bryggerier med men jag var besviken på att vi bara hade runt 500 besökare, säger Brown.
Ett utökat festivalområde och gratis inträde ska förhoppningsvis locka fler personer till festivalen. Han tror att gratis inträde också ska locka fler än bara ölnördarna.
Inspirationen till gratis inträde fick han av en annan festival som han var inblandad i under fjolåret. Där var gratis inträde en av anledningarna till att tusentals människor lockades.
I dagsläget är 24 bryggerier anmälda och det kan bli något till.
– Vi var något för många i fjol, det här kommer att bli perfekt. I år kommer det också att vara möjligt att köpa en pint med öl och inte bara smakprov, säger Brown.
Festivalen arrangeras på Norbergsgatan i Malmö och på plats kommer också ett tiotal band finnas för att spela musik. Men mest fokus är det förstås på öl.
– I fjol hade vi 110 öl och alla var lokala. Det är viktigt för oss att allt är från området, inte minst av miljöskäl, säger Brown.