Flying Dog har bestämt sig för att lämna Brewers Association. Anledningen är att man vill stå upp för det fria ordet.
Det var tidigare i vår som den amerikanska organsisationen för craft beer, Brewers Association, gick ut med nya riktlinjer för sina öltävlingar. Bryggerier som använder sig av ölnamn eller logos som kan uppfattas som stötande eller sexistiska får inte längre använda BA:s logotype i marknadsföring om man vinner priser vid till exempel Great American Beer Festival.
Det har retat upp Flying Dogs vd Jim Caruso så mycket att han har lämnat organisationen, trots att han betalat medlemsavgift för det senaste året.
– Det här är ett steg mot censur och amerikaner hatar det, säger Caruso till sajten Brewbound.
Flying Dg har tidigare tagit strid för yttrandefrihet, och då handlade det om ölet Raing Bitch och möjligheten att använda ordet Bitch. Då vann bryggeriet mot delstataen Michigan och fick ett stort pengabelopp i ersättning. De pengarna satsades i en organisation för advokater som jobbar med yttrandefrihet.
Caruso säger att han nu ska ta summan som ett medlemskap i BA kostar, dubbla den och skänka till samma organisation som förra gången.
Brewers Associations vd Bob Pease säger att han beklagar Flying Dogs avhopp men att han står bakom beslutet att vara hårdare mot sexistiska och stötande ölnamn.