Stockholm får en ny öl och whiskymässa nästa år. Målet är över 100 utställare och över 10 000 besökare.
Det är företaget Taste Events som står bakom satsningen. De arrangerar redan Malmö Öl & Whiskyfestival och nu ska det konceptet provas även i Stockholm, där det kallas Stockholms Malt, Mat & Destillat.
– Vi kommer att ta konceptet från Malmö till Älvsjö. Vi kommer att jobba med samma prisbild och samma upplägg med två festivaldagar, säger projektledaren Glenn Pålsson.
Tillsammans med Björn Lindell och Emelie Wilander jobbar han nu med både mässorna i Malmö och Stockholm.
– Vi har all respekt för vad Marianne Wallberg gjort med Stockholm Beer, men vi tror att det behövs ett komplement. Stockholm är så stort att det ska finnas plats för båda, säger Pålsson.
Redan första året siktar man högt.
– Vi siktar mot 100-120 utställare och det kommer vi att nå. Ungefär hälften kommer att vara från ölbranschen.
När det gäller besökare finns förhoppningar om att mellan 11 000 och 14 000 personer ska komma till Älvsjömässan.
Festivalen i Malmö har haft ett fokus på att få med så många lokala och regionala bryggare som möjligt. Det är en ambition även när konceptet tas till Stockholm.
– Vi vill definitivt locka de mindre lokala bryggerierna. Samtidigt har vi redan klart med skånska bryggerier som Brygghuset Finn och Remmarlöv, berättar Pålsson.
Det blir en intensiv månad i mars nästa år för arrangörerna. I Malmö sker arrangemanget 10-11 mars, och i Stockholm hamdlar det om 31 mars – 1 april.
– Vi drömde om 10 000 besökare på Malmöfestivalen i år, och det kom 11 000. Nu blir det fjärde året som vi gör den helgen på Malmömässan, berättar Pålsson.
Nytt för i år i Malmö var Craft Beer Conference, ett slags branschdag för bryggarna.
– Vi hade 20-30 bryggare på plats och det var väldigt uppskattat. Vi kommer att erbjuda samma sak nästa år med fokus på jästhantering och kolsyra, avslutar Pålsson.