Dugges är på god väg att göra succé på den engelska marknaden. Det kommande året fortsätter satsningarna på de brittiska öarna.
– Det känns som att vi är i början av en kraftig uppgång, säger Tomas Halberstad.
Dugges Bryggeri i Landvetter utanför Göteborg har vuxit sig allt större i Sverige och även i andra länder har intresset blivit större. Inte minst i England, där det nu finns en uttalad strategi för det kommande året.
– Det känns som om det bara är början och England är en enorm marknad, säger Halberstad, som är kommunikationsansvarig på Dugges.
Tillsammans med produktionsansvarige Magnus Engström var han i England nyligen och responsen var mycket god.
– Vi var med bland annat på en festival i Bristol och gjorde totalt fem events på nio dagar. Vi har börjat att sälja bra i England och de beställer oftare och oftare.
Det var i fjol som intresset i England tog fart. Framför allt är det Tropic Thunder som blivit populär, men även Black Currant och IPA:n Orange Haze har öppnat dörrar för Landvetterbryggeriet.
– Brewdog har till exempel köpt 90 lådor av Black Currant och har med ölen i en låda de skickar ut. Intresset växer lite överallt. Det känns sjukt roligt och vi märker att varje order blir större.
Det kommer att bli ett antal besök i olika brittiska städer framöver. Då handlar det dels om events, men även om olika samarbetsöl.
En öl har redan bryggts med Wiper&True, i oktober bär det av till flera skotska städer och i november blir det besök i Manchester och Leeds. På schemat då står bland annat en samarbetsöl med det hajpade Manchesterbryggeriet Cloudwater.
– Det kommer nog bli resor och nya öl även i vår, och vi har redan bestämt att vi ska vara med på London Craft Beer Festival i London i augusti nästa år, säger Halberstad.
Förhoppningen är att de olika besöken ska bygga på det redan växande intresset.
– Vi gör en medveten satsning mot England. Vi vet att vi har kvaliteten och har fått väldigt bra respons, säger Halberstad.