Brooklyn Brewery tar upp kampen med de stora bryggerierna i USA. Man köper in sig i 21st Amendment och Funkwerks och de tre bryggerierna får gemensam säljavdelning.
Brooklyn har varit på offensiven den senaste tiden. Bland annat har man gjort satsningar i England, Hongkong och Litauen tillsammans med Carlsberg.
Nu sker en större förändring även i USA. Brooklyn köper in sig i såväl 21st Amendment som Funkwerks och de tre bryggerierna får en gemensam säljavdelning. Den avdelningen kommer att bestå av 150 säljre som ska jobba i 38 olika stater.
– Craft beer-världen i USA förändras och den gyllene eran med 20 procents tillväxt varje år är över. Vi anpassar oss till det som händer där ute och försöker att driva vårt företag på ett smart sätt, säger Brooklyns president Robin Ottaway till sajten Brewbound.
På 21st Amendment ser man förstås också fram emot att samarbeta och förhoppningsvis flytta fram positionerna.
– Vi kan inte tävla med dom craft-bryggerier som har köpts upp av de stora aktörerna. Vi ska fortsätta att sköta våra bryggerier på egen hand, men jobba som en enhet med vårt sälj, säger bryggeriets grundare Nico Freccia.
Det är ännu inte offentliggjort hur stor del av de andra bryggerierna som Brooklyn har köpt upp.