Constellation Brands köpte nyligen Funky Buddha. Räkna med att det blir fler uppköp av samma företag i framtiden.
Köpet av Funky Buddha är ett av många den senaste tiden där ett stort ölföretag köper upp ett mindre. För Constellation Brands var detta det andra uppköpet, efter att ha köpt Ballast Point för en miljard dollar.
Beernews berättade för en tid sedan hur utvecklingen för Ballast Point inte blev som planerat och det är en av anledningarna till att det stora ölföretaget byter strategi. Från att ha haft planer på att köpa upp bryggerier i Ballast Points storlek kommer man nu i stället att sikta in sig på flera mindre bryggerier. Det gör att uppköpen med stor sannolikhet blir fler i en nära framtid.
– Det verkar som att det är svårt att snabt bygga nya nationella ölmärken. Det har fått oss att inse att vi behöver många fler varumärken i vår portfolio för att vara närvarande på craft beer-marknaden, säger vicepresidenten Paul Hetterich till sajten Brewbound.
Han säger vidare att områden som Illinois, Texas och New York kommer att vara extra intressanta.
– Vi tittar på befolkning och ölkonsumtion, säger han.
När det gäller affären med Funky Buddha är ännu ingen köpesumma offentlig. Men det står klart att Constellation Brands tar över 100 procent av det Floridabaserade bryggeriet.