Nu är satsningen på Uppsala Brygghus i gång. Redan från start finns en årskapacitet på 800 000 liter öl.
Sammanlagt elva delägare finns det bakom Uppsala Brygghus, som satsar i de lokaler som tidigare tillhörde Slottskällans Bryggeri. En av delägarna är erfarne Maarten Vanwildemeersch, som också blir huvudbryggare.
Under sommaren har lokalerna rustats upp och genom mängder av testbryggningar har Maarten finslipat recepten till de fyra öl som kommer att utgöra basen av portföljen för Uppsala Brygghus.
-Det här ska bli fantastiskt roligt, vi har tagit fram riktigt bra produkter, säger delägaren Conor Freeney som kommer ta rollen som säljare på Uppsala Brygghus.
Vid uppstarten finns ett bryggverk på 2000 liter och 15 lagringstankar på 4000 liter vardera
Tidigare i veckan var det smyglansering på den nya ölbaren Taps Beer Bar i Uppsala och det görs också flera Meet The Brewer-events i Uppsala.
På lite längre sikt ska ölen också finnas i först och främst Stockholm men även i övriga landet. Under vintern räknar man också med lansering på Systembolaget.
Här är de fyra första ölen som lanseras:
Fyrisch Ale: Lätt, ljus ale med örtiga humletoner, inspirerad av den tyska stilen Kölsch men med uppskruvad humlearom. 4,5 %
Hopsession APA: Amerikansk pale ale bryggd med omältat vete och havre för att ge en mjukare munkänsla och humlad med sorterna Mosaic, Citra och Amarillo för att ge en stor fruktig smak. 4,5 %
Snakehead IPA: Döpt efter Upplands landskapsblomma, Kungsängsliljan, vars ursprungliga engelska namn är snake’s head. Kraftigt humlad med sorterna Simcoe, Mosaic och Citra som ger en blandning av tropisk frukt, citrus och tallbarr i smakerna. 6,6 %
Berry Berry: Mjukt syrlig och mycket uppfriskande öl som liksom namnet antyder är fullproppad med bär – bokstavligt talat. Ölet är nämligen bryggt med både hallon- och blåbärspuré. 3,8 %