Det började med att hans blivande fru fick jobb i Bryssel. Henok Fentie flyttade med och började brygga en hel del öl.
Sedan dess har det hänt massor för honom och för Omnipollo.
– I bland har jag fått nypa mig i armen, säger Henok Fentie.
Efter att ha studerat på London School of Economics fick Henok Fentie jobb inom Bishops Arms. Hans uppdrag var att resa runt i landet och bygga upp nya pubar.
– Det blev ett slags case study för mig. När jag studerade drack jag bara dålig öl, sedan provade jag någon pale ale från Oppigårds och kände att det här är framtiden.
Via jobbet på Bishops Arms reste han mycket och ölintresset växte under resor till bland annat USA och England. Han började att brygga hemma i lägenheten i Stockholm, men egentligen utan några stora ambitioner.
– Det blev kanske en batch var tredje eller var fjärde månad. Jag hade inte planer på att det skulle leda till något mer.
Det var först när han träffade sin blivande fru som allting tog fart. Hon fick jobb i Bryssel och Henok Fentie flyttade med.
– Jag gick från en ultraambitiös utbildning i London till en betydligt mer avslappnad utbildning i Bryssel under ett år. Då började jag att brygga öl ganska intensivt, minns han.
I sex månader gjorde han olika batcher hemma hos sig, och när han var nöjd började han att kontakta bryggerier. Många bryggerier.
– Jag fick inte så många svar, men så fick jag tips om ett ställe som hette De Profbrouwerij och de bryggde åt andra bryggerier.
Där fick han napp och efter några provbatcher bryggdes till slut Omnipollos första öl, Leon.
– Vi bryggde 1500 liter precis innan vi flyttade hem till Stockholm 2011. Nu bryggs den ölen på 50 000-litersbatcher och den kommer alltid att bryggas där, säger Fentie.
Omnipollos design har varit viktig redan från början. Etiketterna är väl genomtänkta och mannen bakom det är Karl Grandin, som äger företaget tillsammans med Henok Fentie.
– Jag blev introducerad för Karl och han gjorde en blyertsskiss på Leon-etiketten. Han hade en egen form och det kändes rätt från början.
Kanske finns det en hel del paralleller mellan Omnipollos ölbryggande och den konstnärliga världen.
För konstnärer handlar det ofta om att flytta gränser, vara modig och kanske till och med provocera. Det är bitar som går att hitta även hos Omnipollo.
– Det ligger en hel del i det. Vi känner att när vi två är överens så kan vi göra vad som helst. Det fina med ölvärlden är att man kommer undan med ganska mycket kontroversiella grejer. Vi gillar experiment, det driver oss väldigt mycket, säger Fentie.
Han står bakom alla recepten, men säger att han får inspiration från många håll. Inte minst från alla resor han gör till andra bryggare runt om i världen.
Han betonar att det finns mycket tanke bakom varje ny öl som tas fram.
– Jag vill absolut inte bara vara crazy, det vi gör ska kännas självklart och det ska finnas en poäng med varje steg vi tar.
Experimenten kombinerat med ett grundutbud av öl har skapat stor efterfrågan på Omnipollos öl. Deras öl exporteras i dag till 35 olika länder. De senaste tolv månaderna har det blivit cirka en miljon liter som bryggs på sammanlagt sju bryggerier i Europa, Nordamerikan och Sydamerika. Dessutom görs det en hel del samarbetsöl.
– Vi har pratat lite om att ha ett eget bryggeri. Men då skulle vår öl finnas på färre platser och det skulle bli sämre kvalitet på ölen som går på export. Det finns flera nackdelar med det, säger Fentie.
Beernews berättade häromdagen om att det finns planer att börja brygga i både Ryssland och Kina. Men expansionen i sig är inte det viktigaste.
– Vi kommer nog att växa, men om vi stannar på en miljon liter är jag nöjd med det. Det viktigaste är att varenda droppe som kommer ut till våra konsumenter ska vara perfekt, säger Henok Fentie.
Däremot utesluter han inte tanken på att bygga en bryggeripub i Stockholm.
– Vi kan tänka oss det men känner inte att det är något vi måste göra, vi har mycket annat på gång.
I fjol startades Omnipollos Hatt, en ölbar med pizza på Söder som fokuserar mycket på Omnipollos öl.
– Det har varit jättekul. Dels blev vi plötsligt många fler i företaget när vi fick anställa barpersonal och dels är det jättebra att få möta våra konsumenter.
På bara några år har Omnipollo blivit ett mycket aktat namn i ölvärlden. Det märks inte minst på ölmässor. På Mikkellers ölfester i Köpenhamn och nu senast i Boston har det varit kö till många bryggare. Men ingen har haft lika lång kö som Omnipollo. Inte ens om man heter Three Floyds, Trillium eller Hill Farmstead.
– Vi har kommit in i en ny fas, det känns lite overkligt i bland. Vi ser på sociala medier också att det har hänt något. Det finns ett stort intresse för oss, säger Fentie.
Intervjun går mot sitt slut, Henok Fentie ska tillbaka till den pågående bryggningen hos Dugges. De närmaste veckorna väntar flera utlandsresor och fler samarbeten. Och fler beundrare av ölen, törs vi nog gissa.