Klackabacken vann pris för bästa porter på Stockholm Beer&Whisky Festival. Nu tar bryggeriet sikte mot Stockholm.
– Det finns ett enormt utbud av ölställen här, säger bryggaren och delägaren Markus Annerfelt.
Klackabackens Bryggeri grundades i Kristianstad 2012. Från början var det Marcus Lundmark, Christoffer Ljunggren och Olof Olsson som drev bryggeriet, men nu finns även Markus Annerfelt med.
Från början låg bryggeriet på cirka 35 000 liter öl per år. Nu landar man runt 150000-200000 liter på ett år.
– Vi var i valet och kvalet, antingen skulle vi ha det på hobbynivå eller också skulle vi satsa, säger Annerfelt.
Det blev en satsning och nu finns dessutom plats att växa ytterligare.
På Stockholm Beer&Whisky Festival fick dom stora framgångar med sin imperial porter What The Duck. Den fanns guld i klassen bästa porter, och tog hem silver i tävlingen om Sveriges bästa öl.
– Det känns jättekul, vi ville gärna vara med i jubileumstävlingen när festivalen fuller 25 år, säger Annerfelt.
Nu är det full gas för bryggeriet, och man har precis anställt en säljare som ska jobba mot Stockholmsmarknaden.
– Det är ett mål för oss att växa i Stockholm. Det finns massor med människor och massor med ölställen i Stockholm, säger Annerfelt.
Än så länge är Systembolaget den största kunden för Kristianstadsbryggeriet, men deras öl finns också på krogar från Malmö upp till norra Småland.
Snart får den norra gränsen flyttas åtskilliga mil till uppåt i landet när satsningen i Stockholm är i gång.