Christian ”CC” Eikner har gjort många olika saker inom ölvärlden. Nu har han hittat sitt kanske mest spännande uppdrag med Ölpodden.
– Det är bland det ballaste jag har gjort, säger han.
”CC” har varit med länge på olika positioner inom ölbranschen i Stockholm. Det började på Old Beefeater Inn på Götgatan under andra halvan av 1990-talet.
– Vi hade sex fatöl då och kanske 25 flaskor, det ansågs häftigt. Det har hänt en del, säger han.
Vissa kvällar efter stängningsdags hamnade han på Oliver Twist. Där fick han upp ögonen för lite annan öl.
– Jag drack Dark Star Hophead och det var en käftsmäll för hjärnan. Den var bara på 3,8 procent och hade ändå så mycket smaker.
Det inspirerade honom till att ha veckans öl på Beefeater. En öl som ställdes ut någon dag före servering på hyllan för att skapa intresse.
– Det var fullt i baren de dagar vi släppte ölen.
Efter tiden på Beefeater har han jobbat på just Oliver Twist och Ardbeg Embassy, som då hette Ardberg Room.
Nu jobbar han på Nya Carnegiebryggeriet. Han har varit barchef där, men jobbar nu med extern och intern utbildning.
– Dessutom är jag lite mysfarbror som går runt och ser till att alla har det bra, säger han.
Ölpodden, som är sponsrad av Carlsberg, startade i juli 2014 och behandlar all svensk öl. En del av podden är de resor runtom i landet som ”CC” gör.
– Vi åker till en stad och gör en ölrunda som sedan lyssnarna kan följa. Det är jätteroligt.
Podden har blivit Sveriges största och har mellan 5000 och 7000 nedladdningar av varje avsnitt.
– Vi försöker spela in en gång varje månad. I bland om det blir långt delar vi upp det i två avsnitt, berättar Eikner.
Jobbet med Ölpodden lär rulla vidare, här har ”CC” hittat ett koncept som han verkligen trivs med.
– Det är skitkul, jag skulle gärna göra den på heltid, säger han.