Mikkeller fortsätter att samarbeta med spännande personer från andra branscher. Efter Rick Astley är det nu dags för den världsberömde filmregissören David Lynch.
Lynch är en legendar inom film- och tv-världen och var bland annat mannen bakom superpopulära serien ”Twin Peaks”. Till helgen lanseras tre öl som tagits fram av Lynch och Mikkeller NYC i samband med Lynch’s Festival of Disruption i Los Angeles.
– Mikkeller NYC älskar Twin Peaks och känner några av de som jobbat med David Lynch. När konversationen började flödade idéerna och samarbetet utvecklades organiskt, säger Jim Raras, general manager för Mikkeller Brewing NYC.
Tre öl kommer det ut av samarbetet. ”Log Lady Lager”, ”Damn Good Coffee Stout” and ”Red Room Ale” har alla premiär på helgens festival som innehåller musik, konst, film och meditation.
Lynch ska ha varit aktiv i alla processer kring ölet och då inte minst i framtagandet av designen av burkarna.
– Lynch och hans team valde ut sådant de gillade hos Mikkeller och delade med sig av regissörens teckningar. Varje illustration är baserad på ikoniska scener från Twin Peaks, säger Mikkellers art director Keith Shore.
De tre ölen har premiär på festivalen men kommer också att vara tillgängliga på Mikkellers ställen i Los Angeles, San Diego, San Fransisco och Oakland.
Mikkeller har tidigare i år samarbetat med popartisten Rick Astley, som var en av grundaren Mikkeler Borg Bjergsös idoler i tonåren. Även då var artisten i fråga engagerad i stora delar av processen kring ölet som släpptes.
Mikkeller Brewing NYC är en nysatsning och planen är att öppna en bryggeri vid arenan Citi Fiedls i Queens. Där ska också finnas en bryggpub med 60 ölkranar.