Bryggare och pratare. Nu börjar svenska öltillverkare ta för sig även inom podd-världen. Beernews har snackat med två av dom.
Poddar har varit i ropet under några år nu, och det finns en stor bredd på innehållet. Givetvis är även ölvärlden representerad.
Mathias Olofsson är en av de personer som hakat på när det gäller poddar. Tillsammans med amerikanen Stefan Halley kör han ölpodden ”Whats On Tap”.
– Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig, men det har funkat väldigt bra. Det finns en bra kemi mellan oss, säger Olofsson som också driver bryggeriet Ölofsson Brewing.
De spelar in en gång i veckan och upplägget är att gå till någon pub, och sedan avslappnat prova sig igenom två öl.
– Vi vill hitta nya barer. Vi har varit i Malmö och Lund än så länge, men kommer nog även att åka över till Köpenhamn, säger Halley.
Fokus ligger på öl från Skandinavien och avsnitten landar på mellan 15 och 30 minuter.
– Det är Stefan som leder samtalet. Det är riktigt kul även om det är nytt för mig, säger Olofsson.
Även Olle Andersson på O/O Brewing och Stigberget har en podd. I hans fall är det kompisen Martin Permer som är hans motpart i ”Ölpölen”.
– Vi gjorde ett test i somras och blev så nöjda att vi släppte det som ett pilotavsnitt. Vi vill prata om öl ur alla synvinklar, och försöker ha en intressant diskussion om öl, säger Andersson.
De spelar in ungefär en gång i månaden och kommer snart att släppa sitt fjärde avsnitt. Inför inspelningen förbereder de sig på varsitt håll, men talar inte om för varandra vad de tänker ta upp.
– Vi vill få en spontan känsla i podden. Vi kör på och så får vi se vad det landar i. Vår podd är inte så nördig, Martin är mer nyfiken och jag har väl en expertroll, säger Andersson.