32 företag är redan anmälda för olovlig alkoholreklam. Snart kommer EU-beslutet om reklamen ska vara tillåten i kanaler som visas i Sverige.
Alkoholreklam är förbjudet i svensk tv. Men flera kanaler som sänder svenska program har sitt säte i Storbritannien och då blir det andra regler som gäller. Därför visar flera kanaler alkoholreklam regelbundet för svenska tittare.
Men redan 2011 kom EU-direktiv om att ett land som tog tar emot tv-sändningar ska kunna reglera vad som visas även om bolaget finns i ett annat land. Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO anmälde redan då 32 olika företag för otillåten alkoholreklam och det ärendet har sedan malts i EU-kvarnarna. Men i början av nästa år ska EU-kommissionen komma med ett slutgiltigt besked.
— Det har varit en lång process, men det var väntat då Sverige är först ut att pröva ett sådant här fall. För oss har det varit självklart att TV-kanaler som sänder exklusivt mot Sverige också ska följa svensk lag och jag hoppas att det också är beskedet som EU-kommissionen kommer ge, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO i ett pressmeddelande.
Myndigheten för radio och tv är inblandade i ärendet och har skickat in en hel del underlag till EU.
– Eftersom företagen har säte i Storbritannien är det brittisk lag som ska gälla. Vi måste kunna visa att de etablerat sig där för att kunna kringgå förbudet mot alkoholreklam i tv som finns i Sverige, säger juristen Anna Dingertz till sajten Accent.
De aktuella mediaföretagen hävdar att logistiska fördelar, tillgång till satellitlänkar och tekniskt kunnande samt att många andra sändningsföretag finns i Storbritannien är anledningarna till deras etableringar där.
Dingertz konstaterar att EU-kommissionens beslut i början av nästa år är slutgiltigt och att man från deras sida inte kommer att driva frågan något mer.