En satsning på 6,3 miljarder kronor. På ett bryggeri. Det satsas rejält när det ska byggas nytt i Mexiko.
Öljätten AB InBev är världens största ölföretag så när man tittar på nya anläggningar handlar det inte om några små investeringar. Nyligen presenterade man en satsning i Nigeria, där 2,1 miljarder kronor ska investeras i en ny bryggerianläggning. Men det blir ändå en billig anläggning i jämförelse med satsningen i Mexiko. Under 2019 ska en ny anläggning stå klar där och priset för det bygget beräknas bli 6,3 miljarder kronor.
Det är Grupo Modelo, en del av AB InBev, som ska driva bryggeriet och storsäljaren för Grupo Modelo är Corona.
Satsningen görs i staden Alpan och årskapaciteten kommer att ligga på cirka 1,2 miljarder liter öl per år. Det innebär i genomsnitt nio miljoner ölflaskor per dag som ska lämna bryggeriet.
Det nya bryggeriet kommer att skapa cirka 3000 nya jobb, och bara byggandet av anläggningen skapar 1200 jobb.
Grupo Modelo har 16 olika varumärken som har en spridning i 180 olika länder i världen. All öl bryggs fortfarande i Mexiko.