Vad har dumplings och te gemensamt med Härjedalen? Jo, givetvis är öl den gemensamma nämnaren.
Det är matkedjan Beijing8, med sex restauranger och en food truck i Sverige, som startar ett samarbete med Härjebrygg. Restaurangens fokus på dumplings och te ska vidareutvecklas med öl som passar in i menyn.
Två lager öl har tagits fram så här långt. Ett på 4,5 procent med en del vete, och ett öl med tysk inspiration på 5,2 procent. Ölen går båda under namnet The Beer Of The Monkey.
”När vi utvecklar nya produkter så ser vi alltid till två aspekter; gästens förväntningar och möjligheterna att hitta de allra bästa leverantörerna i Sverige för att vara involverade i processen. I Härjebrygg har vi ytterligare ett fantastiskt exempel på hantverksskicklighet, en passion för naturliga ingredienser och enkla metoder för att framställa ett mycket gott öl”, säger Magnus Leydner, VD för Beijing8 i Sverige.
Ölet lanserar på restaurangerna 15 december och tanken är att det ska släppas på Systembolaget i vår. Planer finns också på att ta fram en folköl som ska finnas i restaurangerna, men som också ska finnas med i Beijing8:s butikssortiment.