Större beställningar. Med tätare mellanrum. Dugges satsning i England är en stor framgång.
– Vi skulle kunna vara där varje vecka om vi tackade ja till alla inbjudningar, säger Tomas Halberstad.
Beernews berättade tidigare i höst om Dugges planer på att lansera sina öl i England. Nu har bryggeriet varit på plats på de brittiska öarna tre gånger och så här långt är satsningen en stor framgång.
– Det har varit fantastiskt för oss. Allt sprider sig så mycket fortare där när man väl kommit in på marknaden. Dessutom har de en enklare lagstiftning, säger Tomas Halberstad.
Efter en första resa i södra England, har bryggeriet nu också hunnit med en tur till Skottland och en till området runt Manchester och Leeds. På alla platser har ölen mottagits positivt av såväl pubar, butiker och konsumenter.
Satsningen har också kommit lägligt på så sätt att importören Bottle Shop satsar på en utvidgning.
– Det finns mest små lokala distributörer som samarbetar i England. Men Bottle Shop expanderar och vill finnas över hela landet, säger Halberstad.
Framför allt är det ölet Tropic Thunder som öppnat dörrar för Dugges, och den ölen säljer fortfarande bra.
– Anagram, vårt samarbete med Omnipollo har också slagit ner som en bomb där borta.
Dessutom säljer Black Currant och Orange Haze väldigt bra på de brittiska öarna. De två är öl som inte blivit samma succéer i Sverige.
– Som det är nu kan vi inte riktigt tillgodose alla önskemålen. Varje beställning har nästan dubblerats och dessutom beställer de ofta, säger Halberstad.
Även Polen har börjat att visa intresse för ölen från Landvetter. Dugges kommer att göra två besök där under våren och kanske blir även det en stor exportmarknad på sikt.
Dessutom fortsätter satsningen i England. Nästa resa är planerad till Birmingham och bryggeriet är redan inbokat på London Craft Beer Festival i augusti nästa år.