70000 investerare som satsat 550 miljoner kronor. Brewdog lyckas osannolikt bra med att skapa engagemang för sina öl.
Brewdogs crowd funding-kampanjer har fått en hel del uppmärksamhet de senaste åren. Och det är inte så konstigt, för få kan mäta sig med den succé de gör gång på gång.
Totalt har cirka 70 000 personer runt om i världen satsat olika summor i Brewdogs crowdfunding-kampanjer. Totalt har det kommit in över 550 miljoner svenska kronor.
– Det fortsatta intresset visar vilken passion det finns för våra värderingar och våra öl, säger James Watt, en av grundarna, till Morning Advertiser.
Den senaste satsningen, ”Equity For Punks V” passerade nyligen 10 miljoner insamlade pund, det motsvarar cirka 115 miljoner svenska kronor. Den kampanjen förlängs nu och det nya målet är att få in 50 miljoner pund.
De pengar som nu samlats in ska gå till nytt bryggeri i Skottland, förbättrad logistik i samband med att mer öl produceras, samt att starta en surölssatsning.
Beernews har tidigare berättar om Brewdogs planerade satsningar på Australien och Asien. Det är ännu oklart när de inleds, men klart är at Asien är intressant.
Kina är nämligen nu Brewdogs största exportland och där såldes runt två miljoner liter öl i fjol.