Sveriges Oberoende Bryggerier satsar internationellt. Sju bryggerier ska finnas med på en tysk mässa med 400 000 besökare.
Grüne Woche beskrivs som världens ledande konsumentmässa för livsmedel och lantbruk. Med runt 1600 utställare och 400 000 besökare är det en enorm tillställning som genomförs i Berlin 19-28 januari.
I år ska det även vara möjligt att prova svensk öl på mässan. Sju av medlemmarna i Sveriges Oberoende Bryggerier samarbetar och ska locka med öl på mässan.
De sju svenska bryggerier som finns på plats är Möllys Craft Beer, Nääs Gårdsbryggeri, Närke Kulturbryggeri, Oppigårds Bryggeri, Poppels Bryggeri, Qvänum Mat & Malt och Sahlins Brygghus. Man kommer att använda sig av den öl-container som på somrarna står uppställd vid Spritmuseum på Djurgården i Stockholm. Sammanlagt ska 25 olika öl finnas tillgängliga under mässan i Tyskland.
– Vi är otroligt stolta över vår hantverkstradition och vi har öl av ypperlig kvalitet och bjuder på både innovation och tradition. Det hoppas vi att tyskarna kommer att gilla, säger Karlsson.
Föreningen Sveriges Oberoende Småbryggerier har i dag 36 medlemmar och jobbar för att svensk hantverksöl ska stärka sin ställning.