Årets GBG Beer Week-öl bryggs av Dugges. Och blir en suris som ska smaksättas med jordgubbar.
Det här blir tredje året som det bryggs en speciell öl till GBG Beer Week. Första var det Stigbergets Bryggeri som gjorde GBG Beer Week 2016, en New England-IPA som blev en enorm succé.
Även fjolårets version, en session-IPA gjord hos Beerbliotek sålde riktigt bra och har fått bra betyg.
När det nu är dags för Dugges att ta över stafettpinnen byter man ölstil helt.
– När vi fick frågan om att göra årets GBG Beer Week-öl så fick vi tunnelseende. Allt vi kunde tänka på var sura jordgubbar. Och så fick det bli, en jordgubbssuris, säger Tomas Halberstad från Dugges Bryggeri.
Petur Olafsson, en av initiativtagarna till ölveckan, gillar att det blir en suröl som ersätter två india pale ales.
– Suröl är helt klart en trend bland ölintresserade men även en typ av öl som har potential att få in helt nya konsumenter i ölvärlden, säger han.
Att valet föll på Dugges den här gången tycker Fredrik Berggren, den andra intiativtagarna till Beer Week, kändes naturligt.
– Dugges är det bryggeri som betytt mest för den göteborgska ölscenens framväxt och de gör fantastiskt bra öl, säger han.
För Landvetter-bryggeriet blir detta en utmaning men också en stor möjlighet.
– Det finns redan ett arv att förvalta om man skall göra en GBG Beer Week-öl, och sedan Beer Week vann Årets Ölutvecklare i Sverige 2017 så känns det arvet ännu större. Vi vill med jordgubbssurisen bygga på det som tidigare gjorts men också göra något helt annat. Något eget. Det är viktigt att det känns både GBG Beer Week och Dugges, säger Tomas Halberstad.
Ölet kommer att finnas på krogar i Göteborg med start 30 mars, då också GBG Beer Week inleds. Det släpps sedan också i Systembolagets exklusiva släpp 6 april. Ölveckan genomförs i år 30 mars till 7 april.