Kalmar har hittat rätt festivalkoncept

I helgen är det ölfest i östra Småland. Kalmar Ölfestival går in på sitt tredje år och har hittat ett koncept som passar både gäster och utställare.

Joakim Einarsson är en av arrangörerna och även om det är mycket att göra dagarna före festivalen så tycker han att man hittat ett stabilt koncept.

– Vi siktar på att ha ungefär 20 ölutställare. Det passar oss bra och alla utställare ska kunna känna att det här både ger bra marknadsföring och några kronor plus i plånboken, säger han.

I fjol låg man på mellan 1500 och 1600 besökare och de är ganska jämnt fördelade på de tre olika passen på fredag och lördag.

– Det är en lagom stor publik i förhållande till antalet utställare, säger Einarsson.

Festivalen har fokus på bryggerier från den egna regionen även om alla är välkomna. Tre av bryggerierna kommer från Öland och en hel del andra hör hemma i hyfsat närhet till Kalmar.

– Det kommer nya bryggerier hela tiden och vi försöker scanna av vilka som finnas i närområdet. Det tror jag är uppskattat av besökarna också.

Det tredje året för festivalen lär inte bli det sista. Nu har man hittat ett format som det är praktiskt att jobba med.

– Vår förhoppning är att det här är början på en tradition, säger Einarsson.

Här är bryggerierna och importörerna som ställer ut i helgen.

Ängöl

Fireside Brewery

Bier&Co

Emmaboda Bryggeri

Charlis

Figeholms Bryggeri

Constant Companion

Trädskogens Bryggeri

Halmstad Brygghus

Skedemosse Gårdsbryggeri

Brygghus 19

Göteborgs Nya Bryggeri

Nääs Gårdsbryggeri

West Coast Beersmiths

Hanscraft&Co

Glabo Gårdsbryggeri

Källabryggaren

Multibev

Den Bryggande Holländaren

Uncharted

Ghost Brewing

Stångehamns Bryggeri