Stone Brewing har bestämt sig för att stämma öljätten Miller Coors. I en video berättar ägaren Greg Kock varför.
Stämningar på grund av namnkonflikter är inte ovanliga i USA, och ofta är det stora bryggerier som stämmer de mindre. Nu är inte Stone något litet bryggeri, men i jämförelse med Millers Coors är det stor skillnad.
Den här stämningen kommer efter att Millers Coors gett ut burkar med sitt öl Keystone Light där man utelämnat de tre första bokstäverna.
– Dom vet att dom aldrig kan köpa Stone och nu vill Miller Coors skapa förvirring mellan våra varumärken. Därför stämmer vi dom, säger Greg Koch i en video som släppts på You Tube.
Han säger sig vara förvånad över hur långt Miller Coors har gått med burken och ser ingen annan väg ut än att stämma öljätten.
– De använder det överallt i sin marknadsföring. Stone och Light är två ord du aldrig skulle se tillsammans hos oss, säger Koch.
I videon berättar Greg Koch om sin syn på det uppstådda läget, och dessutom smakar han på Keystone Light innan han spottar ut ölet.
Nu väntar troligen förhandlingar mellan de båda sidornas advokater och om de inte hittar en lösning kommer stämningen att hamna i rätten.
Keystone Light är ett öl på 4,2 procent och har ett av de allra lägsta betygen på ölsajten Ratebeer, med ett snitt på 1,21. Det gör ölet till ett av de 15 sämst rankade ölen på sajten.
Här kan du se videon.