I går berättade vi om att Miller Coors stäms av Stone Brewing. Fallet har fått stor uppmärksamhet och experternas syn på saken går isär.
Vi drar historien kort igen. Stone Brewing har stämt Miller Coors. Anledningen är att Miller Coors marknadsför sitt öl Keystone Light på ett sätt där de tre första bokstäverna är mycket mindre. Det uppstår alltså en situation där ögat vid en första anblick läser Stone Light.
Stone Brewings ägare visade i en video vad han tycker både om brandingen och om ölet, och nu har en stämningsansökan lämnats in.
Sajten Good Beer Hunting har kontaktat ett antal experter och frågat om deras syn på stämningen. Här går meningarna isär en del och ingen känner sig säker på hur det hela ska sluta.
– Utmaningen för Stone är att bevisa att det är troligt att det går att bland ihop de båda varumärkena, säger säger Brendan Palfreyman från New York’s Harris Beach PLLC.
John Szymankiewicz, advokat vid Beer Law Center ser så här på saken.
– Skulle den typiska ölköparen förstå att en burk med namnet Stone som det dominerande designelementet inte är från Stone Brewing? Jag låter domaren avgöra det men mitt svar är nej, det är förvirrande för kunden.
Tony Glover, advokat i Florida, fascineras mest av sättet som stämningen tillkännagjordes på.
– Oavsett hur det går så har Stone etablerat sig ännu mer som hjältar för craft beer-fans och som ledare i den pågående kampen mellan craft och macro, säger han till Good Beer Hunting.
Miller Coors har tre veckor på sig att komma in med ett svar, men mediaansvarige Marty Maloney har redan kallat det hela för en PR-kupp.
– Sedan Keystones premiär 1989, alltså innan Stone Brewing grundades 1996, har våra kunder ofta använt ordet Stone som en referens till Keystone och vi kommer att låta fakta tala sitt tydliga språk i den här processen.