Försäljningsökningen för dyrare öl på Systembolaget har minskat rejält. Frågan är om det blir någon ökning alls under 2018.
Det är Poppels som under de senaste åren gjort en mer detaljerad sammanställning av försäljningen på Systembolaget. Och för många borde fjolårets siffror var en skrämmande läsning.
– De hysteriska åren med jätteökningar är definitivt förbi, säger Poppels vd Mats Wahlström.
Han har tittat på det han kallar premiumöl, vilket innefattar all öl som säljs för mer än 50 kronor per liter. Under 2016 var ökningen för den typen av öl 27 procent, och i fjol var ökningen bara fyra procent.
Även svensk hantverksöl har tappat rejält. Ökningen på 19 procent under 2016 blev även den fyra procent under fjolåret. Dessutom var 2017 det första året när flera av de bäst säljande hantverksbryggerierna tappade i försäljning jämfört med året innan.
Rapporten visar också att 50 procent av de svenska hantverksbryggerierna på Systembolaget ökade sin försäljning, medan den övriga halvan tappade. Med fler bryggerier uppstartade blir det allt tuffare att nå ut till Systembolagets kunder.
– Det kommer att bli mer och mer fokus på kvalitet och på att släppa nya öl, tror Wahlström.
Poppels är ett av bryggerierna som ökar sin försäljning och andra vinnare är Omnipollo, Göteborgs Nya Bryggeri och Stigbergets Bryggeri. Oppigårds befäster dessutom sin position som det ledande hantverksbryggeriet i Sverige med fem öl bland de tio mest sålda svenska hantverksölen.
Men där bakom är det alltså många som tappar i försäljning och det är inte mycket som tyder på att den totala försäljningen av svensk hantverksöl, eller premiumöl över huvud taget, ska nå samma enorma utveckling som fanns för ett par år sedan.
Totalt var det elva procent av ölförsäljningen som var premiumöl under 2017. En ökning med en procent.