Alkoholfri öl får ta allt mer plats även hos marknadens största aktörer. Nu satsar Heineken över 100 miljoner kronor på marknadsföring av den typen av öl.
Under många år har Heineken varit en av de största sponsorerna till europeisk fotboll och har rejäl exponering i samband med Champions League.
Men där har man tänkt om och nu är det alkoholfri öl som ska marknadsföras i fotbollssammanhang.
Det handlar om drygt 100 miljoner kronor per år som spenderas för att lyfta fram Heineken 0,0.
– Vi är trygga med att segmentet med alkoholfri öl fortsätter att bli viktigare i takt med att smakerna utvecklas, säger Heinekens sponsoransvarige Hans Erick Tijt till sajten The Drum.
Försäljningen av alkoholfri öl har ökat med 40 procent för Heineken under det senaste året och är en viktig anledning till att företagets resultat blivit ett av de bästa under de senaste tio åren.
Det är framför allt i Europa och Ryssland som Heineken lyckats bra med sitt alkoholfria öl. Det alkoholfria ölet finns i dagsläget på 58 olika marknader och via sin sponsring når Heineken 37 miljoner tittare vid varje matchtillfälle.