Ölambassadör. Det är Darren Packmans nya titel. Nu ska han hjälpa medlemmarna i Sveriges Bryggerier med export av öl.
Packman har ett långt förflutet inom svensk öl. Under flera år bevakade han den svenska ölscenen via Beer Sweden och därefter har han drivit bryggeriet Beer Studio i Umeå. Det jobbet ska han fortsätta med, men det kommer att kombineras med jobbet som ambassadör för svensk öl.
– Tanken är att jag ska promota svensk öl på internationella marknader. Svensk öl har kommit långt de senaste 15 åren och nu har vi kvaliteten för att satsa på exportmarknader, säger Packman.
Han kommer att inleda sitt arbete med fokus på den brittiska marknaden, men först ska han bygga en engelskspråkig webportal där medlemmarna i Sverige Bryggerier ska exponeras.
– Vi ska beskriva den svenska ölscenen, men också ha med cider och kolsyrat vatten, som våra medlemmar också producerar.
Därefter är tanken att hitta olika brittiska festivaler att samarbete med, och kanske även ordna tap takeovers för svenska bryggerier i Storbritannien.
– Men vi kommer att jobba med alla marknader som känns intressanta, inte bara den brittiska, säger Packman.
Han har inspirerats av Brewers Association, som jobbar mycket med exportfrågor för amerikanska bryggerier. En stor skillnad där är viljan att organisera sig. Brewers Association har cirka 72 procent av alla amerikanska bryggerier som medlemmar, det kommer ingen svensk organisation i närheten av.
– Det är en viktig fråga och jag hoppas att vi ska kunna engagera fler bryggerier till att vara med.
Packman säger att intresset för svensk öl på den brittiska marknaden är stort och han ser fram emot sitt nya uppdrag.
– Jag gillar utmaningar och det här är en stor utmaning. Det här är ett logiskt steg för många svenska bryggerier, säger han.