Bildspel
Det är många tusen öl som lyfts över bardisken till törstiga kunder under 5 år på Oliver Twist. Jugge Hasselqvist har varit med på nästan hela resan.
Snart är det dags för 25-årsjubileum för Oliver Twist. Genom åren har barn döpts efter stället och för Jugge Hasselqvist är det sociala lika viktigt som ölen. Vi tog en öl med honom och bad honom blicka tillbaka på alla spännande år.
Intervjun sker såklart på Oliver Twist och vi unnar oss varsin öl medan vi pratar. Jag ber Jugge Hasselqvist att välja ett öl från ett bryggeri som betytt extra mycket och efter lite funderingar blir det en Apple Sour Gose från Ska Brewing i glaset.
– Det är svårt att säga om de betytt mest, men de är ett av de bryggerier jag verkligen gillar, säger han.
Hans ölkarriär började redan under andra halvan av 80-talet på Black&Brown. 1993 öppnade Oliver Twist och året efter gjorde Jugge sina första arbetspass på puben.
– Jag serverade mat också ett tag, men jag var ganska kass på det så jag hamnade i baren, berättar han.
På den tiden ägdes både Oliver Twist och Akkurat av Rune Bohlin och utöver Jugge så jobbade även Stene Isacsson på Oliver Twist.
– Han flyttade till Akkurat 1996 och ett tag därefter fick vi anställda ta över på båda pubarna. Jag tog över Oliver Twist tillsammans med Tomas Ek och Justin St Clair-Maitland.
Olika egenskaper
Han beskriver ägartrion som en väl fungerande enhet med olika egenskaper.
– Vi kompletterar varandra bra men har samma grundsyn på saker. Jag brukar tycka att allt är möjligt och de ber mig att tänka efter lite.
Skillnaden på den svenska ölscenen på 1990-talet och nu är stor. Riktigt stor. De svenska öl som fanns till att börja med kom från Källefall, Zeunerts och Ahlafors.
– Dessutom fanns det en färsköl från Banco som vi var med och tog fram, säger Jugge.
Heaven och Hell
Två öl som var viktiga var de båda lagerölen från Jämtlands Bryggeri. Det ljusa ölet Hell kompletterades med det mörka ölet Heaven och det var två succéer.
– De ölen har nog betytt mycket för svensk öl. Då var det prio ett att göra lager även för nya bryggerier.
Nu står bryggerierna i kö för att sälja fat och kunderna vill i allt större utsträckning ha ny öl.
– Det är häftigt att vi har varit med under hela resan och det är klart att vi har påverkar en del. Det har aldrig varit något självändamål att ha flest öl, men vi har alltid varit nyfikna. Vi är väldigt stolta över det vi har gjort, och det skulle inte vara något bra jubileum utan all personal och alla nyfikna gäster som vi haft genom åren.
Amerikansk öl
För många förknippas Oliver Twist med amerikansk öl, och det var man tidiga med.
– Vi reste runt en hel del i USA och fick kontakt med bra bryggerier. Vi var på rätt plats i rätt tid, säger Jugge Hasselqvist.
Intresset för amerikansk öl mynnade ut i importföretaget Great Brands, som bilades för tio år sedan. Det företaget har haft stor betydelse för att amerikansk öl i dag är så populär i Sverige.
Men är öl då allt i livet för Jugge Hasselqvist? Nej, det finns faktiskt stunder när han inte alls tänker på jobbet.
– Jag gillar mountainbike och har en Fat Bike med extra stora hjul. Då kan jag stänga av och inte tänka på öl. Jag spelar dessutom gitarr en del, berättar han.
Men inte heller på Oliver Twist ska allt handla om öl. Kanske är det så att ölet inte alls är det viktigaste.
– Öl ska vara socialt, en del när du träffar kompisar och pratar om fotboll eller om jobbet. Det är lika viktigt som innehållet i glaset. Vi är en mötesplats och det är kul om gästerna vill dricka nya öl. Men vi har inga pekpinnar alls, man får dricka precis vad man vill.
Överraskningar
Jubiléet inleds 7 maj och pågår i en vecka. Då ska både det sociala och ölen vara viktigt.
– Det blir en hel del överraskningar och vi ska fylla kranar och kylar med riktigt god bärs.
Han hoppas att tidigare anställda ska dyka upp och att även gäster som genom åren varit på Oliver Twist ska dyka upp och delta i firandet.
En lång och spännande intervju går mot sitt slut och Jugge Hasselqvist ska vidare till nästa möte. Samtalet har handlat en hel del om hur mycket det hinner hända under 25 år.
För en hel del har hänt i lokalerna, även om inte ens Jugge Hasselqvist själv har koll på allt.
– Jag vet att det finns barn som är döpta efter stället. Men jag vet inte om barnen är gjorda här också, säger han med ett skratt.