Bildspel
Provsmak av ett av de mjöd som kommer att finnas med på den officiella premiären.
Attic Meadery har snabbt blivit att räkna med inom hembryggarkretsar. Men nu tar Alex Ek steget och satsar kommersiellt och det sker i samarbete med O/O.
Det var 2016 som göteborgaren Alex Ek började att göra mjöd. Hemma i lägenheten har det sedan dess jobbats ganska intensivt med att utveckla sina kunskaper.
– Det har nog blivit cirka 50 olika mjöd sedan dess, säger han.
När han nu tar steget till att satsa kommersiellt handlar det inte om någon jättesatsning. Skillnaden är att han numera håller till i bryggeriet O/O:s lokaler och att mjöden kan säljas till pubar, barer och privatpersoner.
– Det är fortfarande en hobby och jag räknar med att göra 20-40 liter mjöd per gång. Tanken är att Attic Meadery är ett projekt som ska bära sina egna kostnader, några andra ambitioner har vi inte.
Olof Andersson på O/O ser fram emot samarbetet.
– Attic Meadery är Alex varumärke och för oss känns det bara kul att kunna hjälpa till. Det är spännande för oss att få in en person i bryggeriet som har andra kunskaper, säger Andersson.
Det är söta starka mjöd som kommer att vara fokus för Attic Meadery.
– De flesta mjöden kommer att ligga mellan tio och fjorton procent och de kommer att ha en ganska prominent sötma, säger Ek.
Officiell premäir för mjöden blir det på Haket 22 november, och då är planen att presentera fyra mjöd. Men redan till helgen blir det smygpremiär på All In Beerfest med de här tre mjöden.
Brave New World: Ett mjöd med björnbär, hallon och sura och söta körsbär. Mjödet har sedan legat på ekspiraler och dessutom är mörkt kandisocker tillsatt.
Anthelios: Ett mjöd med hallon, vanilj och bränd honung.
Bee Curious Buckwheat: Det första mjödet i en serie som ska vara traditionella mjöd. I denna används bovetehonung.
Inledningsvis är tanken att produktionen ska vara ganska blygsam och Alex Ek siktar på cirka 600 liter det första året.
– Nu ska vi första testa processen och sedan skulle det vara ganska enkelt att kunna skala upp. Men mest är det här en möjlighet för mig att få prova mitt hemmajox kommersiellt, säger Ek.