Budweiser ses ofta som ett framgångsrikt ölmärke som säljer hur mycket som helst. Men sanningen är en helt annan om man tittar på statistiken.
Det är Anheuser Busch InBev, världens största ölföretag, som står bakom Budweiser. Ölet syns i massor med reklam i USA och är själva sinnebilden för ett öl som kanske inte hyllas av nördar, men som säljer bäst väldigt bra.
Men så är det inte, och har inte varit på ganska länge. Sanningen är att Budweiser i USA under 2017 bara sålde en tredjedel av den volym man sålde 1987.
Redan 2001 slutade ölet att vara USA:s mest sålda. Då gjorde det inte så mycket för AB InBev, då det var lillebror Bud Light som tog över förstaplatsen. Men tappet har sedan fortsatt.
2011 gick Coors Light upp på andraplats på försäljningslistan, och under 2017 har även Miller Light passerat.
Det här är första gången sedan Beer Marketer’s Insights började att göras 1977 som Budweiser inte finns med bland de tre bästa. Enligt analytikern Eric Shepard får man gå betydligt längre tillbaka än för att inte hitta Budweiser bland de tre mest sålda ölen i USA.
Och det ser faktiskt inte ljusare ut framåt för Budweiser. På fjärde plats ligger på säljtoppen ligger nämligen Corona. På de senaste tio åren har Corona tagit in 60 procent av det försprång som Budweiser då hade. Corona är för övrigt det enda av de fyra mest säljande ölen som fortfarande har en positiv utveckling. Alla tre i toppen noterades för en minskad säljvolym under 2017.
Det ska också noteras att Budweiser ökar på flera andra marknader utanför USA.