Det blev Martin Schmetzer från Stockholm som kommer att ge Bryggmästarens en ny look. För besväret får han 250 000 kronor.
Totalt var det 108 bidrag som skickades in, men det var Martins förslag som juryn fastnade för.
– Det känns otroligt roligt! När jag läste briefen blev jag väldigt inspirerad. Åbro förklarade hur de strävar efter att Bryggmästarens ska andas hantverk och kvalitet även i sin design vilket överensstämmer med vad jag alltid strävar efter med mitt arbete, säger Martin Schmetzer i ett pressmeddelande från Åbro.
Juryns motivering var som följer:
”En tidlös och elegant design med stark självkänsla som genom små detaljer lyckas skapa mystik, samtidigt som det fångar hantverket i Bryggmästarens och speglar själva bryggprocessen. Flaskans form och etikett håller väl ihop, från en komplex flaska till en enklare burk. Den nya designen sticker ut, utan att skrika, och har kapacitet att växa med olika smaker och framtida bryggmästare. Vinnaren av Bryggmästarens designtävling bevarar varumärkets arv, kultur och historia och kommer göra den relevant för en lång, lång tid framöver.”
Läs mer här.