Nu ska det även bli glass av Poppels öl. I helgen är det premiär för samarbetet med Triumf Glass.
Det handlar om 1500 liter vanilglass som smaksatts med stout-rippel som ska ut på marknaden. Glassen kommer att finnas i utvalda glassbutiker men premiären sker på Lindholmen Food Market i Göteborg på lördag.
Det är den färdigkokade vörten som kylts och kokats ned i tre dagar för at bli så tjock som möjligt. Den har sedan hamnat i den vaniljglass och Beernews kan intyga att det är riktigt gott.
– Det är vår Russian Imperial Stout i grunden men vi gjorde den sötare för det här. Cirka 1600 liter färdigkokad vört har använts i glassen, säger Daniel Granath på Poppels.
Eftersom det handlar om en vört finns det ingen alkohol i glassen. Efter att ha kokats ner blir den en rippel som är lite trögflytande och som bildar ränder i glassen.
Provsmakningarna på bryggeriet har inspirerat till att vilja göra det här fler gånger.
– Tanken är att vi ska göra fler glassorter, och kanske smaksätta glassen helt med vår öl. Vi har lite funderingar på nya grejer, men har inga färdiga recept, säger Granath.
De har även gjort lite tester med humlig öl, men det får man vara försiktig med humlen, då den snabbt tar över smaken.
– Jag tror det är svårt, kanske kan det gå med någon New England-variant, säger Granath.
Intresset har varit stort öven från Triumf Glass och där öppnar man för fler samarbeten. Projektet går under det tydligt göteborgskt påhittade namnet A Glass Of Beer.
– Vi får se om det kanske kan bli även i lite större skala. Men vi börjar med det här, säger Granath.