Förlorad export ger problem för Brewski

Marcus Hjalmarsson tror att de tuffa tiderna fortsätter ett tag till. Foto: Ronny Karlsson.

Det har varit tuffa månader och det är inte alls över än. Brewskis satsning på mycket export har skapat problem i corona-tider och Marcus Hjalmarsson är tacksam för att bryggeriet har gått bra tidigare år.

 

Sedan mars är det en helt annan spelplan som de svenska bryggerierna befinner sig på. I princip alla tappade försäljning till restauranger och barer, och bryggerier som satsat mycket på export har haft det tuffare än de med fokus på Systembolaget.

– 30 av länderna vi säljer öl i stängde gränserna och sedan har vi varit tvungna att följa utvecklingen i varje land, säger Hjalmarsson.

Personalen på bryggeriet har varit permitterad på olika nivåer och produktionen av öl har stannat av. När nu gränserna börjar att öppnas är det i stället ett problem att få fram öl.

– Vi fick en fet order från Kina nyligen men vi har ju ingen öl att skicka. Då blir förstås dom arga, det är svårt och hela den här tiden har tagit på mig mentalt.

Brewski har fått in en del nya öl på Systembolaget den senaste tiden och det har hjälpt till att få in i alla fall lite intäkter i företaget. En del bryggningar har gjorts av Hjalmarsson, då det är svårt att få till ett fungerande schema med båda permitteringar och semestrar att ta hänsyn till.

Även om de flesta länder nu öppnar upp sina gränser, vågar inte Hjalmarsson gasa på för fullt.

– Vi ligger på ungefär 60 procent av vår normala produktion nu och jag vågar inte gå längre än så. Vem vet hur det ser ut i morgon, vi kan inte så med fulla tankar om en massa länder börjar att stänga igen. Vi hoppas att allt ska vara normalt igen i början av nästa år, men inget vet ju i dagsläget.

I slutet av förra veckan meddelades också att Brewskival ställs in i år. Den populära festivalen är nu framflyttad till maj i nästa år.

– Vi hoppas att den ska bli av då, och vi har inte bestämt om det blir två Brewskival nästa år. Det kan bli noll, en eller två festivaler, säger Hjalmarsson.

Satsningen på den egna baren Barski har däremot visat sig vara framgångsrik även i kristider. Den senaste tiden har man haft bättre omsättning än i fjol.

– Där är vi tillbaka på normala siffror och mer än så. Det har varit en ljusglimt i vår verksamhet.

Tuffa tider ändå på bryggeriet i Helsingborg, och Marcus Hjalmarsson vill nu inget hellre än att allt blir som vanligt igen. De senaste månaderna har varit en riktig utmaning ekonomiskt.

– Om vi inte haft några bra år i ryggen hade vi kanske inte funnits idag, säger han.