Yuengling expanderar och satsar på delstaterna i västra USA. Men ölen ska bryggas av Molson Coors.
Yuengling är USA:s äldsta bryggeri och har ägts av samma familj i 191 år. Bryggeriet räknas som craft beer i USA, men frågan är hur det blir med den saken framöver.
När Yuengling nu satsar på en expansion västerut i USA är det nämligen Molson Coors som ska brygga ölen och ansvara för försäljningen. De båda företagen inleder därmed ett omfattande samarbete.
– Det är ingen hemlighet att Molson Coors haft det tufft de senaste fem åren. Man har tappat 14 procent av sin marknadsandel. Företaget har letat efter ett varumärke som har potential att växa, säger Brian Sudano på analysföretaget Beverage Marketing Corp.
Överenskommelsen innebär att Yuengling snart får ut sina öl på USA:s två största marknader, nämligen Kalifornien och Texas. I dag har bryggeriet distribution i 22 delstater, men enbart på den östra sidan av USA.
– Vi är glada över att presentera det här samarbetet med Molson Coors. De står för kvalitet ich har en rik historia precis som Yuengling, säger Wendy Yuengling i ett pressmeddelande.
Även Molson Coors har förstås bara gott att säga om det nya samarbetet.
– Det här är en stor tillväxtmöjlighet för både för Yuengling och Molson Coors. Vi ska göra många Yuengling-fans glada i västra delen av landet. Tre bryggerifamiljer med sammanlagt 18 generationers erfarenhet av bryggning har gått samman för att fokusera på en framtid med tillväxt, säger Molson Coors vd Gavin Hattersley i samma pressmeddelande.
Uppgörelsen ger även Molson Coors förtur om Yuengling någon gång i framtiden ska säljas.