En hyllning av Kaggen och även av bryggeriet som öppnade taproom mitt i krisen. Det får vi när Gustaf Ahlin svarar på våra enkätfrågor.
Ahlin driver bryggeriet This Is How i Piteå och bjuder som alltid på intressanta svar.
1. Vad har varit de största förändringarna i er verksamhet under 2020 som kan relateras till corona?
– Oförutsägbarheten! Först noll på restaurang för att snabbt gå över till en relativt stark sommar, dock utan några events! Därefter en sämre höst där man förberedde sig för jul- och restauranghögtid, till att efter regeringens högst märkliga restriktioner gjorde att vi är tillbaka till väldigt låg restaurangförsäljning. Otroligt svårt att planera och otroligt svårt att förstå sig på! Exportmöjligheterna följer samma av/på mönster.
2. Vad blir det bästa för ert företag under 2021?
– Det bästa är ännu inte officiellt (!), men en större lansering på Systembolaget med en ny öl i mars och en fast listning på Vinmonopolet i Norge kommer strax därefter och säkerställer vår fortsatta tillväxt.
– Vi ser fram emot och hoppas på en öppnare värld där människor samlas över en öl, glädje och gemenskap igen.
3. Vilket svenskt bryggeri har varit bäst under 2020? Motivera gärna
– Alla som fortfarande brygger öl och kämpar är bäst!
– Jag imponeras av och lyfter Benchwarmers Brewing Co lite extra som trots en pandemi öppnar ett Taproom i annan lokal, installerar nytt bryggverk, kommer med flera bra släpp och anställer en bryggare!
4. Nämn 1-3 svenska öl som imponerat på dig under 2020.
– Biskops-Kaggen.
– Så otroligt rätt på så många plan att The Bishops Arms fick göra en egen edition av Kaggen, speciellt just detta år.
5. En utredning om gårdsförsäljning har påbörjats. Vad är den bästa lösningen för er när det gäller gårdsförsäljning?
– Jag är en romantiker av rang när det kommer till gårdsförsäljning och på det sättet som frågeställningen i utredningen är skriven så både tror och hoppas jag att de hittar en lösning på att gårdsförsäljning kan tillåtas i Sverige.
– Vi vill så klart inte att detta ska ersätta våra möjligheter att finnas på Systembolaget utan tanken med det här måste ju vara att vi ska kunna stärka besöksnäringen och på riktigt tillsammans börja bygga upp ölturism inom vårt avlånga land.
6. Vilket bryggeri i världen skulle du helst vilja brygga ett öl tillsammans med?
– Oj vad svårt! Hill Farmstead om vi pratar rent produktmässigt. Stone eller BrewDog om vi pratar marknadsmässigt.