30 000 liter öl under Elitloppshelgen

Att förse 35 000 traventusiaster på Solvalla travbana med öl innebär en rejäl logistisk utmaning. Men så gick det också åt drygt 30 000 liter öl i solgasset under Elitloppets tre dagar i år.

Trots att besöksantalet minskade med nästan 10 procent jämfört med året innan var det inget fel på ölsuget hos årets besökare. Solen lyste med sin närvaro under Elitloppets tre majdagar och de nära på 35 000 besökarna konsumerade mer än 30 000 liter öl för att svalka sig. Sedan tre år tillbaka är det Spendrups som är leverantör till travarenan.

 

– Elitloppet är en av våra viktiga plattformar och samarbeten för ett av våra strategiska varumärken, Gränges. Men vi har också flera andra större evenemang som till exempel Sweden Rock, Way out West, Friends Arena och Tele2. Den största utmaningen vid sådana här evenemang är helt klart vädret, men i år var det bra och besökarna var glada. Försäljningsmässigt var det ett bra år för oss, säger Rose-Marie Hertzman, pr-chef på Spendrups. 

 

Ansvarig för mat och dryck på Solvalla är sedan fyra år företaget Pontus Frithiof Group, som beskriver Elitloppshelgen som ett av Sveriges största och mest komplicerade mat- och dryckesevenemang. 

 

– Totalt finns 45 olika försäljningsenheter, varav många har flera barer så jag vet faktiskt inte exakt, men över 100 barer är det och vi är totalt över 400 personer som jobbar med att servera mat och dryck under den här helgen, säger Marcus Ekman på Pontus Catering. 

 

Hur fungerar en sådan logistik? 

 

– Det är enormt komplext och en spännande utmaning varje år och förberedelserna påbörjas redan direkt efter sommaren inför kommande år. I princip alla barer har öl på tapp så Solvalla är ett gigantiskt spindelnät med ölslangar från det stora tankrummet. Utanför tankrummet står det konstant en tankbil redo att fylla på tankarna. Värt att beakta att Solvalla är en relativt gammal arena med många till- och ombyggnader genom åren och därför en logistisk mardröm om man jämför med ett nyuppsatt festivalområde på ett fält eller en nybyggd idrottsarena. Men svårt är också kul.

 

Hur är ölintresset på besökarna?

 

– Det är Gränges som är Travets öl på Solvalla, så den lättdruckna lagern slank ner i de flesta strupar. Men vissa eventytor har också ett bredare utbud av fler ölsorter för att tillgodose den ölintresserade. Det är uppskattat. Många köper också öl på flaska eftersom de då kan röra sig mer obehindrat på det stora tillståndsområdet. 

 

Hur stor del av helgens totala intäkt uppskattar du är öl? 

 

– Cirka 30–40 procent. Öltapparna slutade aldrig rinna. 

 

Solvalla är Nordens största travarena och ligger i västra Stockholm. Elitloppet, som egentligen heter Solvallas internationella elitlopp, är ett av världens största travlopp. Årets upplaga gick av stapeln den 24-26 maj.

 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.