Mitt under pandemin blev Edge Brewing till Freddo Fox och fick en svensk delägare i Marcus Tybell. Uppstarten har varit framgångsrik och på sikt är målet att ta sig in på den svenska marknaden.
Beernews berättade i vintras om satsningen på att ta över Edge Brewing. Marcus Tybell blev en av delägarna och namnet byttes till Freddo Fox.
Men det var mycket mer än bara namnet som ändrades. Under det nya namnet har man ett helt annat fokus på att få ut nya öl på marknaden.
– Konsumenterna vill ha något nytt hela tid, vår kundgrupp ser ut så. Vi gör helt annan öl nu än det gjordes hos Edge och ölen är mycket bättre, säger Tybell.
Han har varit bosatt i Spanien under ett antal år nu, och därifrån har han drivit importbolaget Beer Me och även varit delägare i Brewski.
Freddo Fox driver han tillsammans med Robin Barden och Elliot Konig, som båda fanns med även under tiden med Edge Brewing.
Efter ett halvår kan Tybell konstatera att starten varit lyckad.
– Det har inte varit lätt, men det har gått bra. Vi är accepterade av ”the cool kids” här och har vår öl på fler ställen redan än vad Edge hade, säger han.
Bryggerier har också nått utanför Spaniens gränser och skickat öl till länder som Portugal, Italien, Australien, Tyskland och Belgien.
– Det har hjälpt oss att vi känner folk sedan tidigare. Pandemin har varit jobbig, men vi hade nog hoppats på att vara ungefär där vi är i dag, säger Tybell.
Strategin med att brygga olika öl hela tiden är tydlig. Planen är att släppa fem nya öl varje månad.
– Vi ska nog satsa på någon New England Pale Ale som blir återkommande. Den ska ha lite lägre pris och blir vår core-öl.
I dagsläget bryggs det cirka 10 000 liter per månad men det finns kapacitet för mer.
Ett av sätten att få sälja mer öl är att försöka ta sig in på den svenska marknaden.
– Men vi ska etablera oss mer innan kan satsa på Sverige. Vi vill hitta rätt produkter och det är svårt att komma in på Systembolaget som nytt bryggeri, menar Tybell.