Anheuser Busch InBev rensar upp i sin säljorganisation. Enligt uppgift kan det handla om hela 350 jobb som försvinner.
I samband med de tio uppköp som AB InBev gjort av amerikanska mikrobryggerier de senaste åren har drygt 2000 anställda tillkommit i företaget. Nu är det dags att effektivisera organisationen med cirka 18000 anställda och framför allt är det på säljsidan som det sker nedskärningar.
– Det här är svåra beslut att ta. Men samtidigt är det viktiga beslut för att vara säkra på att vi har den bästa möjliga strukturen, säger Alex Medicis på AB InBev i ett pressmeddelande.
Några officiella uppgifter på antalet personer som sägs upp finns inte, men sajten Brewbound nämner siffran 350. Tjänsterna kan tas såväl från den traditionella organisation som från High End, vilket är namnet på den division där AB InBev samlat de uppköpta bryggerierna.
Sajten Beer Street Journal uppger att de säljare som jobbar direkt för de uppköpta bryggerierna ska få ha kvar sina jobb.
De tio bryggerier som köpts upp av Ab InBev under de senaste åren är Wicked Weed (North Carolina), Goose Island (Chicago), Blue Point Brewing (New York), 10 Barrel Brewing (Oregon), Elysian Brewing (Seattle), Golden Road (Los Angeles), Breckenridge Brewery (Colorado), Four Peaks Brewing (Arizona), Devils Backbone (Virginia) och Karbach Brewing (Texas).
26 oktober är det dags för öljättens tredje kvartalsrapport för 2017 och då förväntas också fler detaljer komma ut om besparingarna.